Skicka paket? Här har vi samlat allt du behöver veta

Den ultimata guiden för dig som vill skicka paket

Det ska vara enkelt att skicka paket

När du skickar paket finns få begränsningar. Det finns postsystem över nästan hela världen och du kan i princip skicka vad som helst till vem som helst. Vårt system är byggt för hitta den bästa lösning åt dig.

TA-system

Jämför, boka och spåra din frakt

Fraktavtal

Över 20 fraktavtal med 5 transportörer

Logistiksupport

Vi finns på chat och telefon för dig

Kostnadsfritt

Betala bara för det du skickar

Vägen till att skicka paket billigt

Med ökad konkurrens från den växande e-handeln söker många efter den ultimata lösningen för att skicka paket billigt för att pressa marginalen ytterligare. Så vad är den ultimata lösningen? Svaret är inte så enkelt.Transportörer är specialiserade på olika typer av frakt och ingen är bäst på allt. Vissa är vassare på express, andra på import eller stora gods. Därför kan det vara dumt att skicka all din frakt med en och samma transportör om du har ett brett behov och skickar flera olika typer av frakt. Det går därför inte att klassa en transportör som bättre och billigare än någon annan, det beror helt enkelt på vilka behov du har och hur väl varje transportören möter de behoven.

 

Det finns dock ett gäng faktorer som påverkar extra mycket och en av det mest avgörande faktorerna är hur bra de fraktavtal som du använder är (Läs mer om fraktavtal här). Något som även spelar stor roll är soft costs, även kallat mjuka kostnader, som t.ex. hur många arbetstimmar som du måste lägga på att administrera och genomföra bokningarna, upphämtningar och reklamationer. Därför är det viktigt att hitta en lösning som både har bra priser per paket men också ett smidigt bokningssystem som minimerar antal arbetstimmar per order.

Priset för att skicka paket

Transportbolag erbjuder olika priser beroende på vilken “fraktprodukt” som ditt gods motsvarar.. En fraktprodukt är oftast definierad av en ledtid, ett begränsat vikt- och måttintervall och ett tillhörande pris men kan också definieras om vilken service- och garanti-nivå som ingår. Några exempel på produkter är:

 

DHL Parti
En fraktprodukt för dig som skickar parti och hellaster. Partisändingar hämtas upp hos dig som mottagare och skickas sedan direkt till mottagaren.

 

TNT Express
TNT Express strävar efter att kunna leverera din order redan innan kl. 18.00 nästkommande arbetsdag till stora delar av både Sverige och Europa.

 

DSV Utrikes
Frakt med DSV Utrikes är framförallt anpassat för dig som skickar större partigods eller hellaster från eller till nästan hela Europa.

 

FedEx International Priority
En bra expresstjänst när du har tidskritiska frakter som behöver skickas från eller till Sverige och i stort sett hela världen.

UPS Express Saver
Det ekonomiska alternativet där tid fortfarande står i fokus. Bokar du en UPS Express Saver levereras godset till din mottagare innan slutet på nästkommande arbetsdag till många destinationer inom Sverige och Europa. Observera att leveranstiden skiljer sig beroende på vart i världen du skickar.

Få rätt pris på paketen

Som avsändare anger du själv dimensionerna för din frakt och värt att veta är att transportbolagen alltid dubbelkollar mått och vikt på allt gods som skickas. Därför är det viktigt att för din egen skull mäta och väga ordentligt och ange korrekta uppgifter vid bokningen för att kunna skicka paket billigt slippa onödiga tilläggsfakturor. Transportbolagens “produkter” kan också definieras av ledtider och mottagaradress, exempelvis expressfrakt eller utrikesfrakt.

Skicka paket utomlands

Postsystem finns etablerade över mer eller mindre hela världen, vilket innebär att paket kan skickas i princip överallt med bland annat DHL, DSV, FexEX, Postnord, Schenker, TNT eller UPS. Det förekommer naturligtvis vissa avvikelser beroende på transportör och vissa är mer specialiserade på utrikesfrakt än andra. Men med framförhållning, flexibilitet och en stor dos tålamod går det att lösa transport till de flesta destinationerna världen runt på ett eller annat sätt. Skickar du paket utomlands via en logistikpartner kan du räkna med extra hjälp att hitta skräddarsydda lösningar och de sköter dessutom all kontakt med transportbolagen. Logistikpartners hjälper dig också med dokumentation. Inom EU brukar det inte behövas några speciella dokument, men utanför krävs det vanligtvis tullfakturor och eventuellt andra dokument för att leveransen ska komma fram.

 

Läs mer:
Import
Export
Skicka paket Kina
Skicka paket USA

Hur är det med mått och vikt?

Ett vanligt misstag är att anta att måttangivelserna avser de maximala måtten, men transportörerna ställer faktiskt också krav på minimimått. Om godset är för litet måste det hanteras för hand istället för maskinellt på terminalen. Detta skapar högre kostnader och en lösning kan vara att packa i en större låda.

Förutom den enskilda vikten och måtten så tittar transportörerna också på förhållandet mellan dessa, vilket anges som fraktdragande vikt, volymvikt, dimensionell vikt eller skrymmande vikt. Priset baseras på vad som är störst – den faktiska vikten eller den fraktdragande vikten:

 

  1. Börja med att räkna ut volymen, l*b*h. Räkna i enheten meter (m), då volymen anges i antingen kubikmeter (m3) eller kubikcentimeter (cm3).
  2. Volymen multipliceras eller divideras med en konstant som är unik för varje transportör. Det man får fram då är Volymvikten.
    DHL: Volymen i m3 x 280
    DSV: Volymen i m3 x 200
    FedEx: Volymen i cm3 / 5000
    Postnord: Volymen i m3 x  280
    TNT: Volymen i m3 x 200 eller 250 beroende på produkt
    UPS: Volymen i cm3 / 5000.
  3. Om volymvikten överstiger den verkliga vikten betalar man för denna istället.

Se upp - ibland krävs större noggrannhet

Varor med restriktion
Det som kan begränsa din frakt är vad du ska skicka. Vissa saker är inte tillåtna eller kräver särskild hantering, exempelvis alkohol, litiumbatterier och annat som klassas som farligt gods. Speciella fraktavtal för dessa varor kan vara aktuellt.

 

Privatperson som mottagare
Vem din mottagare är har också inflytande över priset som sätts beroende på om din mottagare är ett företag eller en privatperson. Frakt till privatpersoner kostar mer på grund av att det kräver separat hantering av transportören och det blir en avisering som medför extra arbete. Leveransen kräver också att det finns en person tillgänglig som tar emot godset. Därför stiger priserna. Med leveranser till Servicepoint kan priserna hållas nere eftersom att de hämtas hos ett ombud.

 

Spåra din frakt från A till B
Många transportörer erbjuder tillägg och extratjänster i samband med fraktköp. Det skiljer sig mellan transportörerna vilka tjänster de väljer att ta betalt för eller inte. Ett exempel på tillägg är spårning. Hos de stora transportörerna är denna tjänsten kostnadsfri, mindre speditörer kan ibland ta ut en avgift. Bokar du med flera transportörer kan du med fördel samla all din frakt i ett TA-system och ha all spårning på ett och samma ställe. Oavsett så finns det många fördelar med att kunna spåra din frakt:

 

  • Leveransdag och ankomsttid blir lättare att beräkna. Du kan hela tiden se följa vägen för ditt paket och vart det befinner sig.
  • Du kan hela tiden meddela mottagaren var godset befinner sig och på så sätt minska oklarheter.
  • Lättare att lokalisera försvunna paket när man har en indikation om vart de kan ha försvunnit.

 

Försäkra, för din egen skull
Ibland händer det som inte får hända, gods går sönder eller försvinner under transporten. Då är en försäkring räddningen för att få en rimlig ersättning. Den som äger varorna som fraktas bör teckna en försäkring eftersom transportörer ofta frånskriver sig ansvar och ersättning på oförsäkrat gods betalas ut sällan ut. Om ersättning utbetalas beror helt på transportbolaget och fraktprodukten. Om du råkar ut för skada är det viktigt att du dokumenterar det och rapporterar till transportören snarast. För vissa föremål, t.ex. guld, ädelstenar eller alkohol krävs en särskild försäkring.