Sendify

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Läs mer

dec 08 2020

Se över dina fraktavtal 2021

Tänk att du går till mataffären för att köpa fem äpplen, men kassörskan tvingar dig att betala för tio äpplen för att du inte köpt tillräckligt mycket äpplen. Ganska orimligt, eller hur? Så varför är det så att småföretagare är okej med att betala för mer än vad de faktiskt skickar, när de tecknar ett fraktavtal med ett fraktbolag? Om du tycker att det är orimligt att betala för mer än vad du faktiskt skickar, är det dags att se över dina fraktavtal 2021.

När fraktkostnaden är ditt företags största utgift

Vi möter dagligen småföretagare som fraktar 10 sändningar i månaden, men som i dagsläget betalar för 15 sändningar i månaden. Vår fråga till dem brukar då vara: Varför betalar du för mer än vad du faktiskt skickar? Det svaret vi allt som oftast får är att de inte har tillräckligt stora fraktvolymer för att få ett fraktavtal hos fraktbolagen som matchar deras egentliga fraktbehov.

“Jag fraktade med Postnord innan, men jag behövde hela tiden förhandla för att få ett okej fraktavtal då jag inte fraktade tillräckligt mycket”. 

När du som småföretagare vänder sig till ett fraktbolag för att förhandla fram ett fraktavtal har alltså din fraktvolym en stor betydelse. Fraktbolagens fraktavtal har nämligen ett minimikrav på vad du måste skicka varje månad (ja du läste rätt), vilket gör att du behöver betala för en viss mängd frakt oavsett om du har fraktat så mycket eller inte. Det här gör att de flesta småföretagare får ett alldeles för högt fraktpris och i slutändan betalar för mycket för sin frakt.

“Jag betalade alldeles för mycket för min frakt, så logistikkostnaden blev mitt företags största utgift”.

Fraktavtal som (på riktigt) sänker dina fraktkostnader

Att småföretagare, bokstavligen, betalar för luft när de fraktar med ett fraktbolag, är såklart problematiskt. Därför skapades Sendify, en tjänst där småföretagare kan boka frakt med fraktavtal från DHL, UPS, TNT och DSV genom Sendifys fraktbokningstjänst. Skillnaden är att när du bokar frakt med fraktbolagen genom Sendify, betalar du bara för det du faktiskt skickar, precis som det borde vara.

“Vi började boka frakt i Sendify då vi ville använda en tjänst som var till för småföretagare och endast betala för det vi faktiskt skickade.”

Eftersom att du endast betalar för det du skickar när du fraktar med Sendify, har vi alltså inga krav på hur mycket ditt företag behöver skicka. Tjänsten passar både dig som fraktar flera gånger i veckan och dig som fraktar några gånger i månaden. Du behöver därför inte ligga sömnlös inför eventuella lågsäsonger då du har lägre fraktbehov, utan ditt fraktbehov styr fraktkostnaden i Sendify.

Med en gemensam köpkraft blir alla företag vinnare

Så, hur kommer det sig att småföretagare endast betalar för det de skickar när de fraktar med ett fraktbolag genom Sendify?

Tänk dig att ett företag, som fraktar 5 gånger i månaden, går direkt till DHL för att förhandla fram ett fraktavtal. Då kommer det företaget ha alldeles för låga volymer för att få ett bra fraktavtal. Men vad händer om 6 000 företag, som fraktar 5 gånger i månaden, tillsammans går till DHL för att förhandla fram ett fraktavtal? Jo, då har de helt plötsligt enorma volymer att förhandla med för att få ett bra fraktavtal hos DHL.

Det är kraften av den gemensamma köpkraften i Sendify, och anledningen till att du bara kommer få ännu bättre fraktavtal i Sendify desto fler företag som ansluter sig till tjänsten.

 “Innan bokade vi direkt med UPS, men vi såg att UPS utrikesfrakt var mycket billigare att boka genom Sendify.”

Tillsammans är vi starkast

Som småföretagare kan du alltså få billigare fraktavtal i Sendify än hos fraktbolagen tack vare den gemensamma köpkraften. Och betalar du bara för det du skickar, säger det sig egentligen självt att du kommer sänka dina fraktkostnader. Om ditt företag fraktar med ett fraktbolag idag, eller planerar att börja frakta med ett fraktbolag 2021, är det därför dags att du ser över ert fraktavtal, genom att fråga dig själv:

1. Har jag, eller kommer jag att ha, tillräckligt stora fraktvolymer för att uppfylla fraktbolagens minimikrav på hur mycket jag måste skicka?

2. Betalar jag i dagsläget endast för det jag faktiskt skickar, eller är jag beredd på att betala för mer än vad jag faktiskt skickar?

3. Har jag råd att betala för mycket i fraktkostnad, eller är jag beredd på att bränna upp pengar som jag hade kunnat använda till något annat?

Om dina svar på ovanstående frågor är nej, är det dags att säga tack och hej till ditt nuvarande fraktavtal, och istället boka frakt med fraktavtal från DHL, UPS, TNT och DSV genom Sendify. Idag tar 6 000 företag del av den gemensamma köpkraften i Sendify, kanske är du nästa företag på tur?