Kostade din frakt mer
än vad du tänkt dig? Här är anledningarna

Vi vet att det är riktigt irriterande och förvirrande att få tillbaka en faktura med en massa tilläggsavgifter. Därför har Sendify försökt undgå det till varje pris genom att inkludera spårbara tilläggsavgifter i fraktpriset när du bokar frakt. Trots detta kan fraktbolagen ändå lägga till ytterligare tillägg, som Sendify inte kan kontrollera. I den här artikeln har vi därför samlat de vanligaste anledningarna till varför det händer och hur du undviker extra kostnader på din faktura.

Därför får du tilläggs- och
straffavgifter på fakturan

Har du någon gång fått tillbaka en faktura med tilläggsavgifter? Om du bokar direkt med ett fraktbolag är det tyvärr mer förekommande än inte, eftersom att de flesta fraktbolag inte räknar med tilläggsavgifter i fraktpriset. Med Sendify ingår däremot alla spårbara tilläggsavgifter i fraktpriset, för att du ska kunna komma så nära slutpriset som möjligt. 

Trots att de spårbara tilläggsavgifterna ingår i fraktpriset när du bokar frakt online med Sendify, kan ytterligare tilläggsavgifter tillkomma om något går fel när du bokar frakten, eller när sändningen ska levereras. För att du inte ska få en högre fraktkostnad än ditt ursprungliga fraktpris när du bokar företagsfrakt med Sendify, kommer vi att lista de vanligaste anledningarna till att du får tilläggsavgifter på din faktura här nedan:

1. Du har fyllt i fel mått eller vikt för din sändning
En vanlig anledning till varför du får en högre fraktkostnad än vad du har räknat med är att du har angett fel mått eller vikt för din sändning. Vad som händer när du anger fel uppgifter för din sändning, är att fraktbolaget uppdaterar ditt fraktpris så att priset stämmer överens med de faktiska mått eller vikt som sändningar har. Det här resulterar i att du får en avgift på din faktura, närmare bestämt ett drivmedelstillägg. Genom att vara noggrann när du fyller i mått och vikt för din sändning, kan du med enkla medel undvika att få ett drivmedelstillägg.

2. Du har brutit mot fraktbolagets leveransvillkor
En annan anledning till att ditt fraktpris blir högre än ditt ursprungliga pris i Sendify, är att du har brutit mot något av fraktbolagets leveransvillkor och därmed fått en straffavgift. Om mottagaren inte var på plats vid den utsatta tiden, kan du till exempel få en straffavgift för att du har utgjort ett leveranshinder. Vidare kan du få en bomavgift för att du inte har avbokat frakten i tid. Fraktbolagens villkor skiljer sig åt, så det gäller för dig att ha koll på villkoren för den transportör som du fraktar med. I Sendifys hjälpcenter kan du enkelt kolla upp fraktbolagens villkor, och på så vis undvika tråkiga straffavgifter!

3. Du har felaktigt angett att din sändning är stapelbar
En av de kanske vanligaste anledningarna till att du får tilläggsavgifter på din faktura, är att du har angett att din sändning är stapelbar trots att den inte är det. Du får då en straffavgift eftersom att fraktbolaget inte kan stapla annat gods på din sändning. Om du är osäker på om din sändning är stapelbar eller inte, är det alltid bättre att ange att den är icke-stapelbar. Det blir nämligen billigare för dig att betala för en icke-stapelbar sändning än själva straffavgiften. I vår pall-guide kan du läsa om stapelbara och icke-stapelbara sändningar, och därmed ta reda på om din sändning är stapelbar eller inte.

Gör slut med tilläggs- och straffavgifter

Det är aldrig kul att få tilläggsavgifter på fakturan, men med den här artikeln kommer du förhoppningsvis att kunna undgå framtida tillägg på fakturan när du bokar företagsfrakt. De flesta tilläggs- och straffavgifter kan du som avsändare själv påverka, trots att det ibland sker olyckor som du inte kan kontrollera. Men tumregeln är att: genom att göra rätt från början, undviker du att det blir fel i slutet.