Sendify

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Läs mer

nov 27 2020

Guide: Så förbereder du ditt företag inför Brexit

Om ditt företag fraktar till eller från Storbritannien har du nog många frågetecken kring hur Brexit kommer att påverka er handel med Storbritannien. I dagsläget är det mycket vi inte vet om Brexit, men det vi med säkerhet vet är att du från och med den 1:a januari kommer att behöva betala tull och moms vid all frakt mellan EU och Storbritannien. Därför kommer du i den här guiden att få läsa om hur ditt företag, i fem enkla steg, kan förbereda sig inför kommande handel med ett tullpliktigt land!

Så förbereder du ditt företag inför Brexit

I skrivande stund är det fortfarande oklart hur handeln mellan EU och Storbritannien kommer att se ut efter att Storbritannien har lämnat EU, eftersom att förhandlingarna mellan EU och Storbritannien fortfarande pågår. Det är därmed inte bestämt om det kommer att bildas ett frihandelsavtal mellan EU och Storbritannien, och om du i sådana fall kommer kunna fortsätta frakta tullfritt från och till Storbritannien. Genom att följa dessa fem steg här nedan, ser du till att ditt företag är redo att handla med ett tullpliktigt Storbritannien från och med den 1:a januari 2021!

 

1. Ansök om ett EORI- nummer för ditt företag

Det första du ska göra för att förbereda ditt företag inför Brexit är att ansöka om ett EORI- nummer hos Tullverket. Ett EORI- nummer står för Economic Operator Registration and Identification och det används för att identifiera ditt företag vid all tullrelaterad verksamhet inom EU. För att få importera eller exportera till eller från ett land utanför EU, behöver både avsändaren och mottagaren av frakten ha ett EORI- nummer. Tänk på att om du har ett engelskt EORI- nummer i dagsläget, kommer det här inte att gälla efter årsskiftet och du behöver därför ansöka om ett nytt från ett EU- land. På Tullverkets hemsida kan du enkelt ansöka om ett EORI- nummer, och du brukar få det inom en timma!

 

2. Ta reda på vilken varukod din vara har

Det andra du ska göra för att förbereda ditt företag inför Brexit är att ta reda på vilken varukod som varan du tänkt frakta till eller från Storbritannien har. Varukoden berättar nämligen om du behöver ansöka om något tillstånd för att få frakta varan och vad mottagaren av frakten kommer att få betala i tullavgift för att ta emot varan. På European Customs Portal kan du enkelt kolla upp vilken varukod just din vara har och på så sätt ta reda på om du behöver ansöka om ett eventuellt tillstånd för att få frakta varan.

 

3. Ansök om betalningsanstånd vid import

Det tredje du ska göra för att förbereda ditt företag inför Brexit är att ansöka om ett betalningsanstånd hos Tullverket. Ett betalningsanstånd är smidigt att ha om ditt företag importerar en hel del från Storbritannien, då mottagaren av frakten kan betala tull och moms i upp till 30 dagar i efterhand. Så om du vill att mottagaren ska kunna betala tull och moms i efterhand, kan det vara värt att skaffa ett betalningsanstånd. På Tullverkets hemsida kan du ta reda på om ditt företag uppfyller kraven för ett betalningsanstånd och hur du ansöker om ett sådant tillstånd. Har du redan ett betalningsanstånd? Kolla om din garanti även täcker det brittiska importflödet.

 

4. Ta reda på vilka leveransvillkor ni har

Det fjärde du ska göra för att förbereda ditt företag inför Brexit är att ta reda på vilka leveransvillkor ditt företag har mot kund. Vid import och export till ett tullpliktigt land är det nämligen extra viktigt att hålla koll på vilka leveransvillkor som gäller, då det är leveransvillkoren som bestämmer vem av parterna som ska betala tull och moms. När du fraktar med Sendify till ett tullpliktigt land är det alltid mottagaren av frakten som betalar tull och moms, då Sendify använder sig av leveransvillkoret DAP. Se därför till att kommunicera era leveransvillkor till era kunder, då de kan komma att behöva betala tull och moms.

 

5. Kontrollera om din vara har EU-ursprung

Det femte du ska göra för att förbereda ditt företag inför Brexit är att kontrollera om din vara anses ha sitt ursprung i EU. Varor som har sitt ursprung i EU, menat att varan är tillverkad i EU, kan nämligen fraktas tullfritt till andra länder som EU har frihandelsavtal med. Om hela varan eller delar av varan som ditt företag säljer har sitt ursprung i Storbritannien, är det här extra viktigt att ha koll på, då din vara kanske inte längre kommer anses ha sitt ursprung i EU från och med årsskiftet. Du kommer då att få betala tullavgift för att frakta din vara till länder som EU har frihandelsavtal med, då varan inte längre räknas som EU- ursprung. Kolla därför om din vara enligt ursprungsregeln fortfarande anses ha sitt ursprung i EU, vilket du enklast gör på Tullverkets hemsida.