Fraktbolagen kommer att tabba sig – så dealar du med det!

Trots att det inte är vanligt förekommande, så kan sändningar tappas bort, drabbas av förseningar och ta skada när fraktbolagen transporterar godset. Därför kommer du i den här artikeln att få reda på hur du ska gå tillväga när en sådan situation inträffar – och hur Sendify stöttar dig i den processen.

Syndabocken vid fraktincidenter

Om du har drabbats av en borttappad, försenad eller skadad sändning, vet du hur hjälplös man kan känna sig. Ofta vill man snabbt hitta en syndabock att beskylla för incidenten, och vem som är syndabocken kan variera från fall till fall. 

Ibland är det du som kund som har gjort något fel, genom att exempelvis applicera fel fraktetikett på sändningen eller inte paketera med tillräckligt emballage runt godset. Andra gånger är det fraktbolaget som har gjort något fel, genom att exempelvis inte hålla de ledtider som har avtalats. Bokar du genom Sendify kan det också hända att något går fel i systemet, vilket kan påverka din sändning. 

Så gör du när det går fel och så hjälper Sendify dig

Oavsett vem det är som bär ansvaret för att ditt paket har tappats bort eller blivit försenat, behöver du snabbt göra något åt situationen. Här nedan kommer du att få reda på hur du ska gå tillväga för att starta ett ärende för respektive situation, och hur Sendify hjälper dig igenom processen:

Borttappad sändning
Om din sändning har tappats bort behöver du skapa ett sökningsärende hos Sendify. För att kunna göra det behöver du din kvittenslista, vilket är ett kvitto på att fraktbolaget har hämtat upp din sändning. Efter att vi har fått in ditt sökningsärende, startar vi sökningsprocessen åt dig och tar kontakt med det gällande fraktbolaget. Du behöver därför inte hålla i själva sökningsprocessen, utan vi ser till att den upphittade sändningen kommer fram.

Försenad sändning
Vid en försenad sändning är ett bra första steg att gå in på sändningar i Sendifys system och se vart din sändning befinner sig. Det andra steget är att skriva till vår kundservice i chatten, så tar Sendify kontakt med det gällande fraktbolaget för att ta reda på varför sändningen är försenad. Om du har valt ett fraktavtal med garantitjänst, menat att fraktbolaget garanterar att din sändning kommer att levereras innan ett visst klockslag, får du en ersättning för att sändningen inte kom fram i tid.

Skadad sändning
Om din sändning har skadats under transporten behöver du skapa ett reklamationsärende hos Sendify. Därefter tar Sendify ditt reklamationsärende vidare och kontaktar det gällande fraktbolaget, där fraktbolaget avgör om det är kundens eller fraktbolagets fel att sändningen har tagit skada. Om din sändning var försäkrad får du tillbaka hela summan för godset, annars får du en ersättning från fraktbolaget. Du behöver därför inte sköta reklamationsärendet själv med Sendify, utan vår kundservice gör det åt dig.

Sendify – småföretagarens skyddsängel

Frakt kan alltså, rent krasst, skita sig ibland. Men med Sendify behöver du inte lägga tid och energi på att hantera situationen, utan det enda du behöver göra är att starta ett ärende, sedan tar vi konversationen med fraktbolaget. Vår kundservice är dessutom utbildad för att hantera sådana här situationer, vilket gör att ditt ärende går snabbare att slutföra. 

Med det här sagt så strävar Sendify efter att din frakt ska bli så smidig som möjligt, och vi försöker därför undgå att dina sändningar tappas bort, blir försenade eller tar skada. Just därför har vi valt fraktbolag med omsorg, för att du till största möjliga mån ska kunna frakta med fraktbolag genom Sendify som är erfarna och noggranna på sitt jobb.