Därför exporterar svenska SME:s till Tyskland

Som världens fjärde största industriland och Europas ekonomiska motor är det förståeligt att Tyskland är en het potatis för svenska företag. Häng med oss när vi gräver djupare i varför svenska SME:s väljer att exportera till just Tyskland.

Tyskland: En het potatis

De 1 500 svenska företag och dotterbolag som idag finns på den tyska marknaden, skvallrar om att Tyskland är en populär destination för svenska SME:s. Att Tyskland dessutom enligt Business Sweden är Sveriges främsta exportmarknad, spär på om idén att Tyskland är en het potatis i svenska företagares ögon. 

På grund av att många svenska SME:s har valt att placera sig på den tyska marknaden, och på grund av att Tyskland är Sveriges främsta exportmarknad, har det utvecklats starka ekonomiska band mellan Sverige och Tyskland. Ett faktum som många svenska företag drar nytta av.

Varför du ska välja Tyskland, och varför Tyskland väljer dig

Kanske går du i tankarna om att börja exportera till Tyskland? Då är det dessa fördelar med den tyska marknaden som kommer att få dig att gå från tanke till handling.

Efterfrågan för svenska produkter
På den tyska marknaden finns det idag enligt Business Sweden en stor efterfrågan av produkter där svenska företag är branschledande. Exempel på dessa produkter är digitaliseringsverktyg, fiberanslutning, energi, e-hälsa och hållbara livsmedel. Producerar du några av dessa produkter? Bingo! Då har du ett försprång på den tyska marknaden.

Stark köpkraft i Tyskland
Business Sweden säger att Tyskland generellt sett har en större köpkraft, jämförelsevis med Sverige. Det här betyder att den tyska konsumenten har en större benägenhet till att konsumera produkter och tjänster än den svenska konsumenten. Eftersom att svenska företag och produkter dessutom har ett gott rykte i Tyskland, kan det vara fördelaktigt för dig att exportera till Tyskland.

Innovationsavtalet mellan Sverige och Tyskland
2017 inrättades ett innovationsavtal mellan Sverige och Tyskland. Detta har gjort att det har blivit enklare för länderna att bedriva verksamhet i respektives land, vilket har främjat exporten. Tack vare innovationsavtalet är det rent logistikmässigt enklare för ditt företag att exportera till Tyskland, vilket såklart är en stor fördel.

An affair to remember

Tyskland är alltså en riktigt bra exportmarknad för svenska SME:s. Med Sendify kan du exportera till Tyskland med konkurrenskraftiga priser och med bra ledtider, något som den tyska konsumenten uppskattar, då de generellt sett har högre krav på fraktpriser och ledtider. Gör några prissökningar i Sendify och se vad det skulle kosta dig att exportera till vårt grannland i sydöst – du kommer inte att ångra dig.