B2B: Säg hejdå till
"ungefärliga offerter"

Tänk dig att en kund ringer till ditt företag och vill ha en offert på en vara, inklusive frakten, med leverans nästa dag. Hur gör du? De flesta företagare hade vänt sig till sitt fraktbolag och sedan återkommit till sin kund med en “ungefärlig offert”. Men vilken kund kan ta ett snabbt köpbeslut på en “ungefärlig offert”? Ingen, om du frågar de B2B- företag som vi har pratat med. Därför kommer vi i den här artikeln att bemöta en av de vanligaste utmaningarna som B2B- företag står inför – att kunna ge sin kund en snabb och korrekt offert.

Tilläggsavgifter: Hindrar snabba och korrekta offerter

Vad som vanligtvis hindrar B2B- företag från att ge sin kund en snabb och korrekt offert är att fraktbolagen inte inkluderar tilläggsavgifter som drivmedels- och storstadstillägg i fraktpriset. Det här gör att det ursprungliga fraktpriset oftast inte stämmer överens med slutpriset på fakturan, då tilläggsavgifterna först läggs till i efterhand. Många B2B-företag upplever därför att det är omöjligt att ge sin kund en snabb och korrekt offert av fraktpriset när de fraktar med ett fraktbolag. Men det finns faktiskt ett fraktalternativ där du kan ge din kund en korrekt offert – på så kort tid som två minuter.

Snabba och korrekta offerter med Sendify

När vi frågade B2B-företag varför de använder Sendify för sina frakter var en av anledningarna kristallklar – med Sendify kan vi alltid ge kunden snabba och korrekta offerter. Hur då, kanske du undrar? Jo, alla spårbara tilläggsavgifter är inkluderade i det fraktpris du ser när du bokar frakt i Sendify. Det här betyder att alla de tilläggsavgifter som vi på förhand kan förutse är inkluderade i ditt fraktpris. Därav är exempelvis drivmedelstillägg, som med ett fraktbolag uppgår till 12-19 % av fraktpriset, inkluderat i ditt fraktpris då vi på förhand kan förutse hur mycket bränsle som kommer att gå åt för att transportera din sändning. På 2 minuter kan du alltså både ge din kund korrekta, och snabba, offerter när du fraktar med Sendify. 

“Med Sendify är fraktpriset samma som slutpriset på fakturan, vilket passar oss väldigt bra då våra kunder vill veta vad de behöver betala i fraktkostnad innan de köper något av oss.”

Säg hejdå till “ungefärliga offerter”

Så, nästa gång en kund ringer till dig och vill ha en snabb och korrekt offert på en vara inklusive fraktkostnaden, behöver du endast logga in i Sendify och låta systemet beräkna ditt fraktpris för att ge dem en korrekt offert. Det här ger inte bara dig möjligheten att göra snabbare affärer, utan det gör även dina kunder nöjdare då de vet vad de kommer att få betala i fraktkostnad redan från början. Är du redo att säga hejdå till ungefärliga offerter? Registrera ett kostnadsfritt företagskonto i Sendify för att se slutpriset för din frakt direkt.