5 anledningar B2B-
företagare använder Sendify

Vi frågade B2B- företagare: “Vilka anledningar är det som lockar företagare att boka frakt med DHL, UPS, TNT och DSV genom fraktbokningstjänsten Sendify?”. Här nedan har vi listat de fem vanligaste anledningarna!

1. B2B- företag får lägre fraktpriser och därmed nöjdare kunder

Nöjda kunder är A och O. Utifrån vår erfarenhet, och de B2B-företagare som vi har pratat med, har fraktpriset en stor inverkan på hur nöjd slutkunden är med köpet, då kunden allt som oftast står för fraktkostnaden. 

Som småföretagare är det dock väldigt svårt, om inte omöjligt, att få ett billigt fraktpris när du fraktar med fraktbolagen, då du allt som oftast har för låga fraktvolymer. Det här gör att småföretagare, vars kunder står för fraktkostnaden, tvingas ge sina kunder onödigt höga fraktpriser som tyvärr gör att de riskerar att förlora affärer. 

När småföretagare fraktar med Sendify kan de dock, tack vare den gemensamma fraktvolymen av 6 000 småföretagare, få ett riktigt bra fraktpris. Eftersom att fraktpriserna redan är förhandlade åt dig, kan du ge din kund ett lägre fraktpris redan imorgon, vilket är en anledning till att många företag väljer att frakta med Sendify. 

“Eftersom att mina kunder betalar för fraktkostnaden, blir de såklart glada över lägre fraktkostnader.”

Orolig för att fraktpriset i Sendify ska öka med tiden? Eftersom att det är fraktvolymen som styr fraktpriset hos fraktbolagen, kommer du bara att få bättre fraktpriser desto fler företag som ansluter sig till tjänsten, då vi får högre fraktvolymer att förhandla med. Bra, va?

Tips från fraktexperten: Skapa ett företagskonto i Sendify (det är kostnadsfritt och utan några förbindelser) och gör en prissökning i tjänsten. Får du ett billigare fraktpris än vad du  har med din nuvarande fraktlösning? Då är det dags att byta frakttjänst!

2. B2B- företag ser slutpriset direkt och ger
kunden snabba offerter

Låga fraktpriser är alltså en väldigt viktig anledning till att småföretagare fraktar med Sendify, men vi vill ändå påstå att ett fraktpris mer eller mindre är betydelselöst om det inte stämmer överens med den kostnad du senare får på fakturan. 

När du fraktar med ett fraktbolag stämmer fraktpriset tyvärr nästan aldrig överens med den slutgiltiga fraktkostnaden. Fraktbolagens fraktpriser inkluder nämligen oftast inte tilläggskostnader, utan dessa får du först i efterhand på fakturan. Resultatet? Du får ge din kund en offert med ett “ungefärligt fraktpris”, för att sedan komma tillbaka med svansen mellan benen och fakturera dem tilläggskostnaderna i efterhand. 

“Om en kund frågar mig vad frakten kommer att kosta, vill jag kunna ge dem den slutgiltiga fraktkostnaden direkt, vilket inte fungerar när jag fraktar med ett fraktbolag.”

Eftersom att vi på Sendify har förstått att ett “ungefärligt fraktpris” sätter dig som företagare i en jobbig position, och att tilläggskostnader på fakturan gör de flesta upprörda, har vi sett till att du kan se slutpriset för frakten direkt i Sendify. Genom att inkludera spårbara tilläggskostnader i fraktpriset, får du tilläggskostnaderna innan du bokar frakt istället för efter, vilket är en stor anledning till att företag väljer att boka frakt med just Sendify. 

Tips från fraktexperten: Prova att göra en prissökning i Sendify och testa sedan att boka frakt. Stämmer fraktpriset som du såg när du gjorde en prissökning i Sendify överens med det slutpriset du fick i efterhand på fakturan? Om alla uppgifter är rätt ifyllda, kommer det att stämma bra!

3. B2B- företag bokar frakt på två minuter och sparar tid

Låga fraktpriser och snabba offerter är alltså båda viktiga anledningar till att småföretagare använder Sendify. Men tid då? Många av de småföretagare som vi har pratat med tycker att deras största problem är att det tar för lång tid att boka frakt. Oftast arbetar dem redan på marginalen när det kommer till just tid, och därför är det sista dem behöver en långsam fraktbokningsprocess. 

När du bokar frakt hos fraktbolagen tar det dock onödigt lång tid att boka frakt. Uppgifterna som du måste fylla i är både svåra att förstå och tar ungefär cirka en miljon år att fylla i. Det här gör det till en tidskrävande process att boka frakt, vilket gör att du tar värdefull tid från din verksamhet helt i onödan.

I Sendify har vi därför gått mot strömmen, och minimerat antal uppgifter som du behöver fylla i genom att enbart inkludera de uppgifter som är nödvändiga för trygg och bra frakt. De enda uppgifterna du behöver fylla i är avsändarens och mottagarens adress, samt mått och vikt för din sändning. Företagare sparar därför tid när de bokar frakt i Sendify, vilket är en anledning till att företagare väljer att frakta med Sendify. 

“När vi bokar frakt i Sendify får vi massa tid över, tid som vi innan la på att boka frakt hos fraktbolagen. Därför kan vi spendera mer tid på annat som hör vårt företag till idag.”

Men kan man lita på att ett så komplext fraktbokningssystem funkar då? Tack för att du frågar! Sendifys webbsida står på en riktigt stabil grund (tänk cement) tack vare ett dedikerat team av utvecklare som jobbar dag och natt för att skapa en smidig bokningsupplevelse. Skulle något problem mot förmodan uppstå, kan du alltid vända dig till vår kundtjänst, som med betyget 4,5 av 5 i kundomdömen garanterat kan hjälpa dig med det mesta. 

Tips från fraktexperten: Prova att göra en prissökning i Sendify och se hur snabbt det går för dig att boka din frakt. Går det snabbare att boka din frakt i Sendify, jämfört med din nuvarande fraktlösning? Då vann du helt plötsligt massa tid.

4. B2B- företag jämför fraktpriser från DHL, UPS, TNT och DSV

Snabba bokningsprocesser är alltså en vanlig anledning till att B2B-företag fraktar med Sendify, just för att tid ofta är en bristvara för småföretagare. Men en annan, om inte mer tidskrävande process som småföretagare tacklas med, är den process där småföretagare på egen hand jämför fraktpriser mellan olika fraktbolag för att hitta det billigaste fraktpriset för sin frakt.

Trots att det idag känns väldigt avlägset att exempelvis ringa runt till olika flygbolag för att hitta den billigaste flygbiljetten för vår resa, ringer företagare fortfarande runt till olika fraktbolag på egen hand, väntar på en offert i flera dagar (eller veckor) för att jämföra fraktpriser. Det är, minst sagt, en väldigt utdragen process, och som gör det omöjligt för dig att jämföra fraktpriser mellan olika fraktbolag varje dag på egen hand. 

Det är därför vi på Sendify har valt att inte spola tillbaka 10 år i tiden (då vi ringde runt till olika flygbolag för att hitta den billigaste flygbiljetten), och istället skapat ett digitalt system där du kan jämföra fraktpriser från DHL, UPS, TNT och DSV i ett och samma system. Precis som de flesta gör när de ska boka flygbiljetter och resor. Eftersom att det bara tar två minuter att jämföra fraktpriser i Sendify, väljer många småföretagare att boka frakt med Sendify då de enkelt kan jämföra fraktpriser för varje sändning. 

“Med Sendify ville jag ha flera olika fraktalternativ att jämföra mellan för varje sändning. Ibland är det akuta leveranstider, ibland inte, och då kan jag välja ett billigare alternativ.”

Tips från fraktexperten: Skapa ett konto i Sendify och jämför fraktpriser mellan DHL, UPS, TNT och DSV. Får du bättre fraktpriser med fraktbolagen genom Sendify, eller får du bättre fraktpriser i Sendify jämfört med din nuvarande fraktlösning? Då har du ditt svar!

5. B2B- företag väljer själva vilket fraktbolag de vill frakta med

Smidig jämförelse av olika fraktbolags fraktpriser är alltså en ytterligare anledning till att småföretagare använder Sendify. Och när det kommer till just det, att jämföra olika fraktbolags fraktpriser i ett fraktbokningssystem, känner många av de företagare som vi har pratat med att det är väldigt viktigt att själv få välja fraktbolag för deras frakt.

Trots att det är viktigt för småföretagare att välja fraktbolag på egen hand, är det få fraktbokningstjänster som låter dig välja fraktbolag själv. Oftast blir du tilldelad ett fraktbolag, vilket gör att du inte har någon möjlighet att undvika fraktbolag som du haft en dålig fraktupplevelse med, eller möjlighet till att välja fraktbolag som du haft en bra fraktupplevelse med.

Därför har vi lyssnat på B2B-företagen och gjort så att du alltid kan se vilket av fraktbolagen DHL, UPS, TNT och DSV som ett fraktalternativ tillhör, och självklart välja vilket fraktbolag som du vill frakta med. På så sätt blir det full transparens från vår sida, och en tryggare fraktupplevelse från din sida, vilket är en viktig anledning till att företagare använder Sendify.

“För mig är det väldigt viktigt att jag kan välja vilket fraktbolag som jag fraktar med.”

Tips från fraktexperten: Kolla vilket fraktbolag av DHL, UPS, TNT och DSV som passar för just din företagsfrakt. Alla fraktbolag är bra på olika saker och det är därför vi har valt att ha med alla fraktbolagen i tjänsten. Kanske hittar du en ny favorit? 

Hade någon av dessa fem anledningar hjälpt din företagslogistik? Registrera då ett företagskonto i Sendify – helt utan kostnad eller bindningstid.