7 enkla förändringar för att ta din logistik till nästa nivå

Oavsett kvaliteten på din logistik så finns det med största sannolikhet mer eller mindre förbättringspotential. Vi har satt ihop en lista med sju enkla förändringar du kan göra själv för att ta din logistik till nästa nivå.

Bli bäst på logistik, del 2

1. VÄLKOMMEN TILL 2018: DAGS ATT BÖRJA ANVÄNDA SMARTA SYSTEM
Den analoga tiden är förbi och digitalisering är sedan länge norm. Det är gamla nyheter för hotellbranschen, taxibranschen, flygbranschen, med fler, så varför ska fraktbokningssystem ha sämre användarvänlighet än ett kommunalt IT-system från 90-talet? Det ska ju vara enkelt och det blir det om du använder ett system som skapar förutsättningar för det. Smarta, moderna system ger dig samma fördelar som avancerade TA-system men paketeras så att vem som helst ska kunna använda dem. Ett smart system kan innebära att du smidigt kan optimera flera fraktavtal, spara leveransuppgifter, favoritkollin och samtidigt bidra underlag för att förbättra din frakthantering och undvika t.ex. tilläggskostnader. Resultatet? En högre leveranskvalitet och timmar insparade på fraktbokning.

2. LÄR DIG AV DINA MISSTAG
Det är inte ovanligt att fakturan med jämna mellanrum blir dubbelt så dyr som du trodde. Ingen anledning att bli upprörd. Det finns ett begränsat antal tillägg per transportör som du kan få, ta reda på vilka du råkar ut och hur du kan undvika dem. Ta kontakt supporten där du bokar din frakt när du är osäker eller har frågor. På så sätt får du professionell hjälp, du kan korrigera felaktig frakthantering och sparar en hel del tid och pengar.

3. PLANERA FÖR FRAMGÅNG
Planera för att lyckas. Vad händer när ni får större ordrar eller Internationella kunder? Logistik ska inte vara det som begränsar ditt företags tillväxt. Välj därför redan från början fraktalternativ som tillhandahåller lösningar för både internationell frakt, ökade fraktflöden och andra förändringar som kan bli aktuella för dig i framtiden. Resultatet? Du behöver inte vara rädd för tillväxt och du slipper leta nya logistiklösningar vartannat år.

4. AUTOMATISERA DET DU KAN
Flexibilitet och förnyelse präglar de flesta företag, men när det kommer till logistik så bör du eftersträva viss automatisering. Allt behöver inte gå per automatik, men just bokningen av frakt blir faktiskt effektivare om den är standardiserad. Om alla uppgifter om gods och mottagare finns lagrat så blir det effektivare. Se därför till att använda fraktlösningar där du kan lagra information direkt i bokningssystemet.

5. ENGAGERA DINA KOLLEGOR
Ansvarar du för logistiken ensam eller är ni flera som delar på ansvaret? Oavsett så är det bra med funktioner som ger flera anställda tillgång till samma konto. Då gör det inte så mycket ifall den ansvariga inte skulle vara på plats på grund av exempelvis sjukdom eller ledighet och det blir lättare att lämna över ansvaret när du själv ska vara ledig. Kunskapen går på så sätt inte förlorad när någon slutar och det är lätt att lämna över. Har ni ett system där ni kan se varandras bokningar så får du också en fullständig överblick av er frakthantering. Använd fraktlösningar och system som du förstår och som dina kollegor förstår. Din fraktbokning ska vara enkel att hantera både för dig som använder det regelbundet och för dina kollegor som kanske bara använder det nån gång ibland. Fokusera på användarvänlighet och gränssnitt. Vilka funktioner behöver ni?

6. LÄMNA INGET ÅT SLUMPEN
I de bästa av världar så kommer all din frakt att levereras exakt enligt de anvisningar du uppgett. Men i verkligheten sker misstag. Leveranser försvinner, blir försenade eller levereras till fel adresser. Med spårbar frakt har du själv kontroll över dina sändningar och var de befinner sig och du ser direkt om något går fel så att du snabbt kan följa upp. Du slipper att ta kontakt med kundsupporten för att få statusuppdateringar, istället aviseras mottagaren när paketet är påväg och hålls uppdaterad hela vägen fram.

7. VÅGA BE OM HJÄLP NÄR DU VÄLJER SYSTEM
Idag måste du faktiskt inte vara allra bäst på logistik för att ha en riktigt grym uppsättning för frakthantering. Men att välja rätt bland alla lösning är fortfarande en utmaning, var ödmjuk och våga be om hjälp när din kunskap brister så har du alla chanser i världen kan du i alla fall bli bättre. Kolla runt och ta kontakt med logistikkonsulter och fraktbokningsajter så kommer du snabbt få en uppfattning om vilken lösning som passar dig.