Importera från USA

I Sendify är det enkelt att importera från USA

TA-system

Jämför, boka och spåra din frakt

Fraktavtal

Över 20 fraktavtal med 5 transportörer

Logistiksupport

Vi finns på chat och telefon för dig

Kostnadsfritt

Betala bara för det du skickar

Populära importer från USA

Svenskar importerar mycket från USA och det finns flera transportörer som specialiserat sig på import. Med ett bra fraktavtal blir frakten billigare, men kom ihåg att för att importera från länder utanför EU så behövs special dokumentation och du betalar tull och skatt på allt du för in i Sverige.

Registrera dig gratis och se ditt fraktpris

Importera med Sendify

USA och Kina tillhör de länder utanför EU som Svenska företag importerar allra mest ifrån.

De flesta tänker troligtvis på bilar när de tänker på att importera från USA till Sverige, vilket till stor del stämmer, 2,5% eller 32 miljarder kronor av Sveriges totala import kommer från USA. Då är det sjöfrakt som gäller. I Sendify är vi bäst på vägtransporter eller flygtransporter.

När du använder Sendify för att boka transport för import från USA får du tillgång till ett kostnadsfritt och kraftigt transportsystem som ger dig möjligheten att prioritera på pris eller tid för våra anslutna transportörer, DHL, DSV, TNT, FedEx och UPS. Du får även tillgång till Sendifys fraktavtal när du skickar paket till USA.

Viktigt att veta för företag som ska importera från USA

Att importera från USA till Sverige kostar mer än bara själva priset för själva produkten eftersom både moms och tullavgifter tillkommer. Har du ett momsregistrerat företag betalas momsavgift till skatteverket och har du ett icke-momsregistrerat företag betalas momsen till tullverket.

Tullavgift räknas ut från en varas tullvärde och tullsats. Tullvärde är priset för varan plus försäkringskostnad och hela fraktkostnaden fram till att varan korsar gränsen in i EU. Tullsatsen är beroende av vad det är för vara och därmed vilken varukod varan har. Att bestämma varukod kallas för klassificering. Olika varor har olika varukoder och det är upp till dig själv att göra klassificeringen för dina varor, vilket du kan läsa mer om här.

För att få handla med länder utanför EU måste ditt företag registreras som importör. Det gör man genom att skaffa ett EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification). Att inneha ett EORI-nummer betyder att ditt företag finns med i EU:s register. När du importerar varor ska en tulldeklaration lämnas till tullverket. I tulldeklaration ska du uppge vilka varor som ska importeras, hur mycket de är värda och vilka avgifter du ska betala. Ska ditt företag importera speciella varor såsom alkohol, tobak, läkemedel eller djurfoder behövs andra speciella tillstånd som finns att läsa om på tullverkets hemsida. Förutom de handlingar ovan behövs också en tullfaktura, vilket gäller för all frakt utanför EU.

Har det blivit dags att börja importera från USA? Med Sendify kommer du igång snabbt och du sköter all din import på ett och samma ställe.

Registrera dig gratis och se ditt fraktpris