Sendify

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Läs mer

jul 26 2021

Northcone bytte från Schenker:
Sparar nu 45 000 kronor per år

Företaget Northcone hade, likt många företag, inte haft en tanke på att byta fraktlösning från Schenker, men fick snabbt tänka om när de insåg att de kunde spara 15-20 procent i fraktkostnader per sändning i Sendify. För vem tackar egentligen nej till att spara 45 000 kronor i fraktkostnader per år? Ja, inte Northcone i alla fall.

Northcones krav på en fraktlösning

Företaget Northcone, som tillverkar och säljer miljövänliga lyktstolpar till andra företag och grossister, har sedan dess start 2016 fraktat nästan uteslutande med Schenker. Med en imponerande kundbas, som bland annat består av Trafikverket och Vattenfall, har Northcone alltid haft ett frekvent fraktbehov, där de fraktar allt från små paket till stora partisändningar 3-4 gånger i veckan. Enligt Marcus, logistikansvarig på Northcone, har det därför varit extra viktigt att kunna erbjuda deras kunder billiga fraktpriser och snabba ledtider.

“För oss har fraktpriset alltid varit en viktigt faktor när det kommer till frakt då vi vill kunna erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga fraktpriser. Men sedan har det även varit viktigt för oss att transportören faktiskt håller vad de har lovat och levererar sändningen till kunden vid utsatt tid, då vi vill ha nöjda kunder.”

Lyktstolpar som tillverkas i Northcones fabrik i Borlänge.

Sendify blev lösningen för Northcone

När Northcone blev kontaktade av Sendify, insåg de dock snabbt att de kunde erbjuda sina kunder ännu mer konkurrenskraftiga fraktpriser med Sendify och då framförallt med Sendifys tilläggstjänst Sendify Plus. Enligt Marcus, logistikansvarig på Northcone, lyckades de betala av årsavgiften för Sendify Plus med endast en sändning och kunde komma igång och sänka sina fraktkostnader direkt. När de började boka frakt med Sendify var det dock inte bara fraktpriset som lockade, utan även att det var väldigt enkelt att boka frakt i Sendify och att de alltid kunde få snabb hjälp från Sendifys kundsupport.

“Vi har varit nöjda med Sendify från start. Det är väldigt enkelt att boka frakt, vi kan se slutpriset för frakten direkt, och sedan är kundsupporten otroligt bra då det är väldigt kort väntetid. Hos Schenker fick jag sitta i kö hos kundsupporten i flera timmar för att få hjälp med ett ärende, vilket inte var särskilt effektivt.”

Marcus förbereder lyktstolparna inför en sändning.

Sparar 45 000 kronor per år med Sendify

Idag sparar Northcone ungefär 45 000 kronor per år i fraktkostnader genom att frakta med Sendify istället för Schenker. Enligt Marcus, sparar de ungefär 100 kronor per sändning, men det har funnits tillfällen då de har sparat upp mot 5 000 kronor på endast en sändning i Sendify. För ett företag med ett frekvent fraktbehov, blir det här en hel del pengar i slutändan, pengar som kan spenderas på annat som hör företaget till.

“Vi sparar oftast runt 100 kronor per sändning i Sendify jämfört med Schenker, men vi har sparat 5 000 kronor på enstaka partisändningar som skickats utrikes med Sendify. Totalt sett skulle jag säga att vi nu sparar ungefär 15-20 procent på varje sändning i Sendify jämfört med tidigare, vilket blir en hel del pengar i slutändan.”