Sendify

Sendify, ett smidigt TA-system

Genom att registrera dig gratis kan du direkt komma igång och jämföra både priser och ledtider i Sveriges smidigaste fraktbokningstjänst.
Registrera dig gratis och se ditt fraktpris
from country
Du måste skriva in en godsvikt
se flag image
Please select a country
Du har inte valt godstyp än
Du måste skriva in en godsvikt

Jämför fraktlösningar från:

DHL logo
DSV logo
UPS logo
Fedex logo
TNT logo
Minst ett av länderna måste vara Sverige. Antingen inrikes, import till Sverige eller export från Sverige.

Sendify, ett smidigt TA-system

Genom att registrera dig gratis kan du direkt komma igång och jämföra både priser och ledtider i Sveriges smidigaste fraktbokningstjänst.
Registrera dig gratis och se ditt fraktpris
from country
Du måste skriva in en godsvikt
se flag image
Please select a country
Du har inte valt godstyp än
Du måste skriva in en godsvikt

Jämför fraktlösningar från:

DHL logo
DSV logo
UPS logo
Fedex logo
TNT logo
Minst ett av länderna måste vara Sverige. Antingen inrikes, import till Sverige eller export från Sverige.

Vad gör ett TA-system?

Ett transportadministrativt system, eller kort och gott, ett TA-system, möjliggör & förenklar digitala transportbokningar. Det underlättar kommunikationen mellan transportköpare och transportör och skapar möjlighet för både små och stora företag och organisationer att utnyttja sina transportresurser på ett mer effektivt sätt genom transparenta transportkedjor.

Dags att börja älska din transportadministration

TA-system är moln- eller desktopbaserade mjukvaror som antingen kan vara helt fristående eller integrerade i ett redan befintligt affärssystem, lagersystem eller e-handelsplattform. Systemet samlar flera vitala funktioner för smidigare logistik:

  • Transportbokning
    När du har hittat en bra lösning som uppfyller alla dina behov så går det enkelt att boka nationell och internationell frakt med den valda transportören direkt genom systemet. Du kan också spara mottagarens uppgifter i en adressbok för framtiden.

  • Sammanställning av fraktdokument
    När bokningen är genomförd samlas alla dokument i din profil. Här kommer du enkelt åt etiketter och fraktsedlar att skriva ut. All dokumentation från de olika transportörerna administreras alltså på ett och samma ställe.

  • Kommunikation
    TA-systemen kan integreras till andra affärssystem som ditt företag använder. Integrationen möjliggör kommunikation mellan systemen. Konkret innebär detta att när du tar emot en order i något av dina affärssystem så kan TA-systemet automatiskt lägga en order för upphämtning och skicka en fraktsedel till dig för utskrift. När bokningen har blivit lagd skickas all information digitalt till transportören. TA-systemet möjliggör också återrapporteringar med uppdateringar av sändningens status. Denna kommunikation mellan transportköpare och transportör kallas för EDI.

  • Spårning
    Istället för separata mejl med spårninglänkar så kan du se och spåra all din frakt med responsiva kartor direkt i TA-systemet. Du kan även dela spårningslänkar till mottagare eller andra intressenter.

  • Jämförelse av transportörer
    De transportörer som finns anknutna till ett TA-system ställs mot varandra. Som användare uppger du uppgifter för ditt gods som mått, vikt, avsändare och mottagare. Systemet räknar sedan ut och presenterar de transportörerna som kan erbjuda bäst lösningar för din specifika sändningen, oftast i avseende på pris och ledtid.

  • Samlade fakturor
    Du bokar hur mycket du vill, med vilka transportörer du vill. Alla avgifter sammanställs på en och samma faktura.

TMS, den internationella transportadministrationen

Ofta översätts TA-system fritt till det engelska mer internationellt vedertagna uttrycket Transport Management System (TMS), men det är inte samma sak. Det finns likheter men också flera relevanta skillnader mellan systemen. TMS sammankopplar transportköpare och en specifik transportör på ett sätt så att köparen själv administrerar relationen till transportören. TA-system har funktionen att systemet organiserar interaktion mellan transportköparen och ett valfritt antal olika transporter. TA-system är också utvecklade för den Nordiska marknaden och är anpassat för den frakthantering och infrastruktur som finns här och som ser annorlunda ut på den amerikanska marknaden som TMS är utvecklad för.

När logistik blev wow!

Teknisk utveckling och digitalisering skapar förutsättningar för transportbranschen att växa och utvecklas. Först kom papper och breven. Under 1800-talet kom telefonen och ett århundrade senare faxen. Båda revolutionerade kommunikationen för sin tid. När datorerna senare kom introducerades transportörerna till internet, mejl och snabba, oberoende kommunikationskanaler.

Mitt i detta utvecklades TA-systemen och gav betydelse inom transportbranschen för att skapa effektivitet och hålla nere kostnaderna. Systemen var till en början enkla, men har utvecklats och utökats med allt fler funktioner allt eftersom att branschen och användarna har blivit mer digitalt beroende. Dagens TA-system är intelligenta, anpassningsbara och integreras ofta med andra mjukvaror för att skapa effektivitet åt företag. Nutidens utmaningar ligger i att hålla högt tempo och anpassa transportbranschen efter den växande e-handeln.

Vi får alla tillgängliga alternativ direkt i systemet, bara ett klick bort. Det enda jag behöver göra är att välja – vill jag ha det billigaste eller snabbaste alternativet?

Henrik Karlsson, Key Account Manager på VANS

Att välja TA-system

Hur väljer du rätt TA-system då? De flesta har basfunktioner som liknar varandra och som till stor del innefattar bokning av frakt och uppsamling av fraktdokument. Det du bör titta på är huruvida du vill att ditt system ska vara moln- eller desktopbaserat, vilka ytterligare funktioner som du och ditt företag kan ha behov av och vilket TA-system som kan tillgodose er med detta.

Extrafunktionerna kan innefatta möjligheter att skicka aviseringar, returhantering, integrationer med andra affärssystem, skapa rapporter och analyser utifrån dina fraktvanor, med mera. Tänk därför igenom vilka krav och behov du har för att du ska kunna spara tid, pengar och minska antalet fel. Utöver själva funktionerna så kan också transportörerna anslutna till systemet vara en viktig aspekt av ditt beslut. Förmedlar transportörerna alla de tjänster du behöver? Och ska det finnas en eller flera transportörer anslutna?

Sendify som TA-system

Även om logistikbranschen och TA-system specifikt har utvecklats otroligt mycket de senaste åren så har långt ifrån alla fördelar blivit tillgängliga för små och medelstora företag. När e-handeln blivit viktigare för företag så innebär detta att det blir svårt att konkurrera på frakt mot de stora företagen. Sendify grundades i de behov av tillgänglighet och transparens som fanns inom transportbranschen för att skapa effektivitet. Vår vision är att göra logistik enkelt och lättillgängligt för alla. För att göra detta har vi utvecklat marknadens smidigaste TA-system som erbjuder kostnadsfria funktioner så att små och medelstora företag ska kunna ta sin logistik till nästa nivå och kunna konkurrera med större aktörer på samma villkor.

Idag har vi fem av de största transportörerna anslutna till vårt system: DHL, DVS, FedEx, TNT och UPS. Vi driver förhandlingar med dem för att kunna erbjuda bra priser och avtal och ju fler användare vi får, desto högre krav kan vi ställa på transportörerna. Vi vill erbjuda en plattform där transportköpare och transportörer kan mötas och vi arbetar ständigt med att utveckla systemet för att kunna erbjuda de bästa funktionerna, smidigaste frakterna och billigaste avtalen. Vårt transportadministrativa system har ingen startkostnad eller abonnemangsavgifter utan du betalar enbart för det du skickar.

Dags att testa ett modernt TA-system?

Skapa ett kostnadsfritt konto i Sendify och börja boka din frakt direkt.

Registrera dig gratis och se ditt fraktpris