Sendify, ett smidigt TA-system
Genom att registrera dig gratis kan du direkt komma igång och jämföra både priser och ledtider i Sveriges smidigaste fraktbokningstjänst.
Sendify, ett smidigt TA-system
Genom att registrera dig gratis kan du direkt komma igång och jämföra både priser och ledtider i Sveriges smidigaste fraktbokningstjänst.
Vad gör ett TA-system?
Ett transportadministrativt system, eller kort och gott, ett TA-system, möjliggör & förenklar digitala transportbokningar. Det underlättar kommunikationen mellan transportköpare och transportör och skapar möjlighet för både små och stora företag och organisationer att utnyttja sina transportresurser på ett mer effektivt sätt genom transparenta transportkedjor.
Dags att börja älska din transportadministration
TA-system är moln- eller desktopbaserade mjukvaror som antingen kan vara helt fristående eller integrerade i ett redan befintligt affärssystem, lagersystem eller e-handelsplattform. Systemet samlar flera vitala funktioner för smidigare logistik.
TMS, den internationella transportadministrationen
Ofta översätts TA-system fritt till det engelska mer internationellt vedertagna uttrycket Transport Management System (TMS), men det är inte samma sak. Det finns likheter men också flera relevanta skillnader mellan systemen. TMS sammankopplar transportköpare och en specifik transportör på ett sätt så att köparen själv administrerar relationen till transportören. TA-system har funktionen att systemet organiserar interaktion mellan transportköparen och ett valfritt antal olika transporter. TA-system är också utvecklade för den Nordiska marknaden och är anpassat för den frakthantering och infrastruktur som finns här och som ser annorlunda ut på den amerikanska marknaden som TMS är utvecklad för.
Transportbokning
När du har hittat en bra lösning som uppfyller alla dina behov så går det enkelt att boka nationell och internationell frakt med den valda transportören direkt genom systemet. Du kan också spara mottagarens uppgifter i en adressbok för framtiden.Sammanställning av fraktdokument
När bokningen är genomförd samlas alla dokument i din profil. Här kommer du enkelt åt etiketter och fraktsedlar att skriva ut. All dokumentation från de olika transportörerna administreras alltså på ett och samma ställe.Kommunikation
TA-systemen kan integreras till andra affärssystem som ditt företag använder. Integrationen möjliggör kommunikation mellan systemen. Konkret innebär detta att när du tar emot en order i något av dina affärssystem så kan TA-systemet automatiskt lägga en order för upphämtning och skicka en fraktsedel till dig för utskrift. När bokningen har blivit lagd skickas all information digitalt till transportören. TA-systemet möjliggör också återrapporteringar med uppdateringar av sändningens status. Denna kommunikation mellan transportköpare och transportör kallas för EDI.Spårning
Istället för separata mejl med spårninglänkar så kan du se och spåra all din frakt med responsiva kartor direkt i TA-systemet. Du kan även dela spårningslänkar till mottagare eller andra intressenter.Jämförelse av transportörer
De transportörer som finns anknutna till ett TA-system ställs mot varandra. Som användare uppger du uppgifter för ditt gods som mått, vikt, avsändare och mottagare. Systemet räknar sedan ut och presenterar de transportörerna som kan erbjuda bäst lösningar för din specifika sändningen, oftast i avseende på pris och ledtid.Samlade fakturor
Du bokar hur mycket du vill, med vilka transportörer du vill. Alla avgifter sammanställs på en och samma faktura.
Vi får alla tillgängliga alternativ direkt i systemet, bara ett klick bort. Det enda jag behöver göra är att välja – vill jag ha det billigaste eller snabbaste alternativet?
När logistik blev wow!
Teknisk utveckling och digitalisering skapar förutsättningar för transportbranschen att växa och utvecklas. Först kom papper och breven. Under 1800-talet kom telefonen och ett århundrade senare faxen. Båda revolutionerade kommunikationen för sin tid. När datorerna senare kom introducerades transportörerna till internet, mejl och snabba, oberoende kommunikationskanaler.
Mitt i detta utvecklades TA-systemen och gav betydelse inom transportbranschen för att skapa effektivitet och hålla nere kostnaderna. Systemen var till en början enkla, men har utvecklats och utökats med allt fler funktioner allt eftersom att branschen och användarna har blivit mer digitalt beroende. Dagens TA-system är intelligenta, anpassningsbara och integreras ofta med andra mjukvaror för att skapa effektivitet åt företag. Nutidens utmaningar ligger i att hålla högt tempo och anpassa transportbranschen efter den växande e-handeln.
Att välja TA-system
Hur väljer du rätt TA-system då? De flesta har basfunktioner som liknar varandra och som till stor del innefattar bokning av frakt och uppsamling av fraktdokument. Det du bör titta på är huruvida du vill att ditt system ska vara moln- eller desktopbaserat, vilka ytterligare funktioner som du och ditt företag kan ha behov av och vilket TA-system som kan tillgodose er med detta.
Extrafunktionerna kan innefatta möjligheter att skicka aviseringar, returhantering, integrationer med andra affärssystem, skapa rapporter och analyser utifrån dina fraktvanor, med mera. Tänk därför igenom vilka krav och behov du har för att du ska kunna spara tid, pengar och minska antalet fel. Utöver själva funktionerna så kan också transportörerna anslutna till systemet vara en viktig aspekt av ditt beslut. Förmedlar transportörerna alla de tjänster du behöver? Och ska det finnas en eller flera transportörer anslutna?
Dags att testa ett modernt TA-system?
Skapa ett kostnadsfritt konto i Sendify och börja boka din frakt direkt.