Sendify

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Läs mer

Skicka sjöfrakt: Miljövänligt och kostnadseffektivt

Sendifys fraktförmedling vill att logistik ska vara enkelt och tillgängligt för alla. I den här digitala guiden har vi därför samlat den viktigaste informationen om sjöfrakt så att du på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera din logistik.

sendify sjöfrakt ikon

Vad är sjöfrakt?

Sjöfrakt avser gods som transporteras med fartyg, oftast i containrar. Sjöfrakt är ett kostnadseffektivt sätt att transportera styckegods, bulkvaror, vätskor och gaser och anses även vara det mest energieffektiva fraktalternativet.

Vad är skillnaden mellan LCL transport och FCL transport?

För att frakta gods med sjöfrakt använder man sig av containrar. Därför brukar man skilja på transport med hel containerlast (FCL eller Full Container Load) och stycke- och partigods som inte rymmer en hel container (LCL eller Less than Container Load). Det finns en enkel tumregel för att välja rätt fraktsätt. Om du fraktar gods på 1,5 till 15 kubikmeter bör du använda mindre än en containerlast  (LCL). Om dina varor tar upp mer än 15 kubikmeter är det billigare att hyra en hel container (FCL), som rymmer runt 67 kubikmeter.

sendify fraktförmedling sjöfrakt
sendify kostnad ikon

Hur mycket kostar det att skicka sjöfrakt?

När du ska beräkna fraktpriset för din sjöfrakt är det godsets storlek och vikt som är avgörande. Utöver själva fraktkostnaden tillkommer även andra avgifter kopplat till tullklarering, hamnavgifter och försäkring.

Om du vill veta vad just din sjöfrakt kostar kan du göra en kostnadsfri förfrågan till Sendifys fraktförmedling.

sendify fördelar ikon

Fördelar och nackdelar med sjöfrakt

Det är viktigt att ha koll på vilka fördelar du kan ta del av om du skickar ditt gods med sjöfrakt men också vilka nackdelar som finns med denna transportmetod.

Fördelar
  • Volym och distans: Sjöfrakt är särskilt lämpligt när stora mängder gods ska fraktas längre sträckor, framförallt om transporttiden inte är kritisk.

  • Kostnadseffektivt: Sjöfrakt är billigare än flyg- och järnvägstransporter, speciellt om du vill transportera större sändningar.

  • Flexibilitet: Med färre restriktioner kan allt från bilar till farligt material och bulkgods transporteras till sjöss.

  • Lägre miljöpåverkan: Sjöfrakt anses vara det mest energieffektiva fraktalternativet.

Nackdelar
  • Lång transporttid: Leveranstiden kan inte alltid beräknas exakt. Ibland kan förseningar på flera veckor förekomma.

  • Väderberoende: Sjöfrakt kan påverkas av väderförhållanden såsom stormar, höga vågor, vattennivåer, etc.

  • Ytterligare transport krävs: Gods som anländer via sjöfrakt behöver nästan alltid ytterligare lastbilstransport.

  • Brott: Piratattacker är ett stort hot inom sjöfraktsindustrin.

sendify dokument ikon

Vilka sändingsdokument behövs när du skickar sjöfrakt?

Det finns en del transportdokument som du behöver ha koll på när du skickar sjöfrakt. Dessa varierar lite beroende på vad och vart du skickar men några av de vanligaste dokumenten är:

Bill of Lading (B/L)

En Bill of Lading (B/L), ibland även kallat ett konossement, är ett transportdokument som utfärdas av din speditör för att stärka ägarens anspråk på godset. Det fungerar som ett värdedokument för ägaren, ett bevis på transportavtalet samt ett kvitto på mottagande av varor. Så fort mottagarens betalning är godkänd skickas Bill of Lading från avsändaren till mottagaren och mottagaren kan med hjälp av detta dokument hämta ut godset.

Sjöfraktsedel

En sjöfraktsedel är väldigt lik en Bill of Lading och fungerar också som ett bevis på både transportavtalet och mottagande av godset. Den viktigaste skillnaden är dock att en sjöfraktsedel inte är ett värdedokument och att mottagaren alltså inte behöver visa upp detta för att hämta ut varorna. Eftersom ägaren inte är lika försäkrad med en sjöfraktsedel används det ofta när ägaren och mottagaren känner varandra eller när godset redan har betalats för innan det skickats.

Handelsfaktura

En handelsfaktura, eller en kommersiell faktura, är ett viktigt tulldokument som används vid internationella försändelser, dvs när du skickar varor utanför EU. Fakturan beskriver din försändelse och dess värde och utgör grunden för tulldeklarationen.

​​Packlista och VGM

Du som avsändare måste bifoga en packlista med din försändelse. Detta dokument beskriver godsets volym, vikt och produktantal. Det är numera också obligatoriskt att ha med VGM (Verified Gross Weight) för att förbättra stabilitet.

Kan du inte garantera exakt vikt på ditt gods kan vi på Sendify hjälpa till med detta.

Bokningsbekräftelse

En bokningsbekräftelse utfärdas av speditören och fungerar som en bekräftelse på bokningen av din sjöfrakt. Den kan användas för att förmedla information om frakten mellan aktörer – dvs rederiet, speditören och ägaren. Bokningsbekräftelsen ersätter inte Bill of Lading.

FCR

FCR (Forwarder’s Cargo Receipt) är ett fraktkvitto som speditören utfärdar till avsändaren när speditören har mottagit godset. Detta dokument är främst en bekräftelse av mottagandet och tar inte särskilt mycket hänsyn till skicket av ditt gods. Om godset däremot har skadats kommer kvittot inte utfärdas och godset avvisas.

Speditörens faktura

Denna faktura utfärdas av speditören till avsändaren och beskriver vad som ingår i frakttjänsten samt vilka kostnader som gäller.

Försäkringsintyg

Eftersom rederier och speditörer ofta har ett begränsat ansvar för skador som kan uppkomma under transporten av ditt gods, kan det vara bra att teckna ytterligare försäkring. Här gäller det att vara uppmärksam så att man inte råkar teckna dubbel försäkring eller ingen alls.

Övriga dokument

Beroende på var och vart du skickar dina gods kan du också vara skyldig till att fylla i en EUR.1 (ett varucertifikat som krävs vid frakt till vissa länder) eller enn DGD (Dangerous Goods Declaration).

Gör sjöfrakt lite enklare

Spara både tid och pengar genom att boka din sjöfrakt med Sendifys erfarna fraktförmedling.

  • Kom igång gratis
  • Snabb och personlig service
  • Njut av enkel fraktförmedling
Gör en förfrågan

Frågor & svar

Hur fungerar sjöfrakt?

Transport av sjöfrakt avser transport av gods med fartyg. Varorna transporteras till sin destination som styckegods, bulkgods eller i containrar. För att säkerställa en lyckad transport måste man som avsändare förbereda sitt gods på rätt sätt — både med rätt förpackning och sändningsdokument.

Hur beräknas sjöfrakten?

Fraktpriserna för sjöfrakt beräknas utefter storleken och vikten på ditt gods.baserat på storlek och vikt på de varorna som ska skickas. Det är alltid det högsta värdet av vikten eller dimensionerna som ligger till grund för prisberäkningen. högre värdet ligger till grund för prisberäkningen.

Hur mycket kostar sjöfrakt?

Kostnaden för sjöfrakt beror på godsets storlek och vikt, samt transportväg och destination. Som regel kostar sjöfrakt mellan 15 – 40 SEK/kg. I många fall börjar kostnaden för transport på cirka 5 500 SEK.

Hur mycket kostar en container?

Priset för en container beror på containerns storlek och vikt samt fartygets kapacitet. För en liten container, cirka 6 meter lång, bör du räkna med en kostnader mellan 51 000 SEK och 72 000 SEK. För en 12-meter lång container kan högre kostnader på 82 000 SEK – 113 000 SEK förväntas.

Hur packar du dina varor inför sjöfrakt?

När du fraktar gods med sjötransport är det viktigt att tänka på hur du paketerar ditt gods då godset kan utsättas för hårt väder. Pallar, containrar eller backar som används vid sjöfrakt är ofta gjorda av massivt trä för att försäkra att ditt gods har säkert och stabilt emballage. Se vår förpackingsguide för mer information om hur du packar ditt gods rätt vid sjöfrakt, eller kontakta vår fraktförmedling för att få personlig hjälp.

Det är också viktigt att du följer relevanta föreskrifter när du packar dina varor. Till exempel så måste träemballage som används vid internationell handel vara tillverkade enligt den internationella växtskydds­konventionen (IPPC).