Growing up, without getting old – Sendifys nya identitet
Rörelse. Det är ordet som gjorde att Sendify ändrade sin visuella identitet i januari 2022. I den här intervjun med Oscar Lund, Head of Design på Sendify, kommer du att få svar på varför och hur vår visuella identitet föddes utifrån rörelse, och varför vår nya identitet, rebranding, är ett sätt för oss att nu växa upp, utan att bli gamla.
Oscar, vad är en rebranding?
Kort fattat, ett varumärke är hur någon eller något uppfattas av andra och en rebranding är ett försök till att ändra den uppfattningen. Tänk på ett varumärke som en person. En person tolkas utefter hur de ser ut, pratar och beter sig. Deras varumärke. När en person växer upp brukar de experimentera och hitta nya sätt att uttrycka sig på för att hitta sig själva. Deras rebranding. Det är likadant för företag: När ett företag växer och lär känna sig själv vill företaget att utseendet och uttrycken ska representera den tillväxten. Deras identitet.
Varför har Sendify fått en ny identitet?
Som ett företag och ett varumärke har Sendify gått igenom en utforskande fas. Vi har testat olika utseenden och uttryck: Den färgglada, den svartvita, den lekfulla och den allvarliga. Under den här fasen har vi inte bara lärt känna Sendify bättre, utan vi har också upplevt en enorm tillväxt inom organisationen, i vår kundbas och med ytterligare marknader. Med den här tillväxten har vi upplevt ett ökat behov av att förtydliga vad Sendify är, både gentemot oss själva men också gentemot våra kunder.
“Rörelse är att växa. Rörelse är att utmana. Rörelse är att få saker att hända. Rörelse är förändring. Rörelse är att förflytta saker från A till B. Rörelse är Sendify.”
– Oscar Lund, Head of Design
Berätta om Sendifys nya varumärke!
Vårt mål med att uppdatera Sendifys visuella identitet har varit tydligt från början, att växa upp utan att bli gamla och utan att förlora vår position som en utmanare. Därför har vi under processens gång tittat på vart Sendify har varit, vart Sendify är nu och vart vi vill att Sendify ska vara i framtiden, för att hitta kärnan till vår identitet. Under den här processen hittade vi ett ord som representerade allt det där. Rörelse. För oss betyder rörelse mer än en sak. Rörelse är att växa. Rörelse är att utmana. Rörelse är att få saker att hända. Rörelse är förändring. Rörelse är att flytta saker från A till B. Rörelse är Sendify. Vår nya visuella identitet är skapad utifrån rörelse – och det syns överallt.
Vad betyder det för kunder i Sendify?
Med det nya varumärket på plats kommer kunderbjudandet att vara detsamma, men samtidigt hela tiden utvecklas. Sendify kommer fortfarande erbjuda marknadsledande fraktpriser, men samtidigt arbeta tillsammans med företagare för att sänka fraktpriserna ännu mer. Sendify kommer fortfarande erbjuda en smidig logistikplattform, men samtidigt arbeta för att förbättra och bygga ut mer funktionalitet i plattformen. Sendify kommer fortfarande vara samma trygga partner som idag, men alltid vara i rörelse, för att fortsätta att erbjuda en förstklassig logistiktjänst och behålla vår position som en utmanare.
Stort tack till samarbetet med E&W med Martin Wågnert och John Falk Rodén samt Tom Noble!