B2C: 80% av dina
kunder förväntar sig snabb leverans

Dagens konsumenter har blivit allt mer otåliga när det kommer till att vänta på paket. Som företagare kan det dock ta emot att betala extra för att kunderna ska få snabba leveranser. Därför kommer du i den här artikeln att få läsa om varför det, i det långa loppet, kan vara värt att spendera den där extra slanten på snabba leveranser.

E-handeln har ökat kunders krav på snabb leverans

E-handeln som för några år sedan var ny och spännande är idag en självklar del av de flestas vardag. Den ökade e-handeln har, inte helt oväntat, ökat behovet för frakt, vilket i sin tur har ökat kunders förväntningar på snabba leveranser.

Kunder har gått från att förvänta sig leverans inom 10 dagar, till att nu förvänta sig leverans dagen efter att de har lagt en beställning. Snabb leverans är alltså mer relevant än någonsin för dina kunder, men varför är det relevant för dig som företagare?

80 procent av konsumenter ser snabb leveranstid som den främsta anledningen till att de blir nöjda med ett företags service. Eftersom att nöjda kunder är något som de flesta företagare strävar efter, kan snabb leverans vara lika relevant för dig som för din kund.

Så tacklar transportbolagen de nya förväntningarna

Att kunder idag förväntar sig snabba leveranser av sina paket har gjort att transportörer har helt andra krav på sig.

Transportörer erbjuder idag olika expressalternativ för att du ska kunna skicka tidskritiska paket till dina kunder. Expressalternativen kostar dock en slant, vilket gör att du behöver betala onödigt mycket pengar för att din kund ska få sitt paket levererat snabbt.

Med Sendifys fraktbokningstjänst kan du alltid välja att skicka paket med en snabb leveranstid, utan att kompromissa med fraktpriset allt för mycket. Du behöver därför inte välja mellan ett billigt fraktpris eller en snabb leveranstid när du skickar med Sendify. Utan du kan få både och.

Fördelarna med att uppfylla dina kunders förväntningar

Det finns flera fördelar med att bemöta kunders förväntningar på snabba leveranser. Här nedan nämner vi några av dessa fördelar:

Du får lojala kunder
Om din kund får vänta för länge på att du ska skicka deras paket till dem, finns det en risk för att de kommer att sluta att handla från din e-handel. Genom att erbjuda snabba leveranser till kunden, ökar du chansen för att det blir en återkommande kund hos dig.

Färre kunder lämnar kundkorgen
Upp till 70 procent av konsumenter lämnar kundkorgen när de inser att de behöver betala en dyr fraktavgift för att skicka ett paket. Om du använder ett fraktavtal med billiga fraktkostnader och snabba leveranstider, kan du erbjuda både billig och snabb frakt till din kund, vilket minskar risken för att kunden lämnar kundkorgen.

Du får en konkurrensfördel
Chansen är stor att det finns andra företag som driver en liknande typ av e-handel som du gör. Därför är det viktigt att just din e-handel står ut från mängden, för att kunderna ska välja att handla hos dig och inte hos någon annan. Om du erbjuder snabbare leveranser än dina konkurrenter, kommer konsumenterna sannolikt att välja din e-handel framför en annan.

Erbjud snabba leveranser och ligg steget före

Inom de närmsta åren kommer e-handeln med största sannolikhet att bli allt större. Chansen är då stor att konsumenters förväntningar på billig och snabb frakt också blir större. Genom att redan nu bemöta dina kunders förväntningar på frakt, kommer det bli enklare för dig att hantera framtida förväntningar som dina kunder kommer att ha.