B2C: 80 % av dina
kunder förväntar sig snabb leverans

Snabba leveranser är en avgörande faktor för kundnöjdhet. Ändå väljer många företagare ett billigare fraktalternativ för att sänka fraktkostnaden, där konsumenten får vänta några extra dagar på sitt paket.  Frågan är dock vad som är mest lönsamt på lång sikt? I den här artikeln får du veta mer om konsumentens förväntningar på leveranser och vad du som företagare kan vinna på att se över dina ledtider.

E-handeln har ökat kunders krav på snabb leverans

E-handeln, som för några år sedan var nytt och spännande, är idag lika självklar för oss som korv med bröd på IKEA. Den ökade e-handeln har, inte helt oväntat, ökat behovet av frakter, vilket i sin tur har ökat kundens krav på leveranskvalité och ledtider. Enligt E-barometerns årsrapport 2018, har konsumenter gått från att förvänta sig leverans inom 10 dagar, till att nu förvänta sig leverans dagen efter att de har lagt en beställning. Dessutom ser 80 % av konsumenter snabb leveranstid som den främsta anledningen till att de blir nöjda med ett företags service.

Så tacklar transportbolagen de nya förväntningarna

Att kunder idag förväntar sig snabb leverans av sina paket har såklart satt helt andra krav på transportörerna. Transportörer erbjuder idag olika expressalternativ för att du ska kunna skicka tidskritiska paket till dina kunder. Och även om det oftast är dyrare att skicka expressfrakt, visar datan på att det kan vara värt det på lång sikt. Frågan du bör ställa dig är alltså inte om du har råd att spendera lite extra slantar på en snabb leverans, utan snarare om du har råd att inte göra det?!

Därför bör du leverera dina varor redan nästa dag

1. Du får lojala kunder
Om din kund får vänta för länge på att du ska skicka ett paket till dem, finns det en risk för att de kommer att sluta att handla från din e-handel. Genom att erbjuda snabba leveranser till kunden, ökar du chansen för att det blir en återkommande kund hos dig.

2. Färre kunder lämnar kundkorgen
Enligt E-barometerns årsrapport 2018 är den främsta anledningen till att konsumenter lämnar kundkorgen att de behöver betala en dyr fraktavgift för sin onlinebeställning. Kan du därför erbjuda både billig (eller fri frakt?) och snabba leveranser till din kund, minskar risken för att kunden lämnar kundkorgen. 

3. Du får en konkurrensfördel
Chansen är stor att det finns andra företag som driver en liknande typ av e-handel som du gör. Därför är det viktigt att just din e-handel står ut från mängden, för att kunderna ska välja att handla hos dig och inte hos någon annan. Om du erbjuder snabbare leveranser än dina konkurrenter, kommer konsumenterna sannolikt att välja din e-handel idag och imorgon!

Erbjud dina kunder snabba
leveranser och ligg steget före

Så, är det verkligen värt att erbjuda sina kunder fri frakt med expressleverans? Enligt datan kan det faktiskt vara en avgörande faktor för om en kund väljer ditt företag nästa gång hen handlar online. Ta därför och se över dina alternativ och fraktkostnader, för att ta det mest lönsamma beslutet kring dina leveranser. Om du inte redan visste det, är Sendify ett smidigt hjälpmedel för att jämföra expressfrakter och göra prisberäkningar. Om du väljer att boka med Sendify, är även det en enkel match.