Vem betalar egentligen
frakten när du bokar frakt?

Du kanske tänker att det är självklart vem som betalar frakten när du bokar en sändning, men faktum är att det skiljer sig åt mellan fraktbolagen och fraktbokningstjänsterna. Därför kommer du i den här artikeln att få läsa om vem det är som betalar för frakten när man bokar frakt med Sendify!

Frågetecknet kring vem som
betalar frakten

Ibland kan det uppstå frågetecken kring vem det är som betalar för frakten när man bokar frakt med Sendify. Om du har bokat frakt med ett fraktbolag innan, vet du att det ibland är mottagaren som betalar för frakten. Därför kan det vara bra för dig att veta vem det är som betalar för frakten, eller tullavgifterna, när du bokar frakt med Sendify. 

Då betalar du för frakten med Sendify

När du bokar frakt online med Sendify, är det alltid den som bokar som betalar för frakten eftersom att det är den personen som får fakturan skickad till sig. Om du istället vill att mottagaren ska betala för fraktkostnaden, kan du fakturera mottagaren efter att du har fått fakturan från Sendify skickad till dig.

Då betalar mottagaren för frakten med Sendify

Om du bokar frakt från eller till ett land utanför EU, kommer det utöver fraktkostnaden att tillkomma en tullavgift. Tullavgiften betalas av mottagaren av frakten, då Sendify använder sig av villkoret DAP (Delivered at place). Det villkoret innebär att mottagaren är ansvarig för kostnader som kommer efter att sändningen har levererats. När sändningen har gått igenom tullen, skickas tullfakturan automatiskt till mottagaren av frakten. 

Boka och betala din frakt enkelt med Sendify

Så, nästa gång som du bokar företagsfrakt med Sendify, vet du vem som är betalningsansvarig för fraktkostnaden och tullavgiften, vilket gör att du kan planera dina fraktutgifter bättre. Men om du hellre vill att mottagaren ska betala fraktkostnaden, kan du självklart fakturera dem efter att du har fått fakturan av oss.