Slarvet som kostar dig
hundralappar i fraktkostnad

Kan du undvika tilläggskostnader på fakturan? Om du frågar Sendifys fraktexpert Julia, är svaret ett rungande JA. I den här artikeln kommer du därför att få ta del av en intervju med Julia, där hon förklarar hur tilläggskostnader uppstår och hur du kan undvika att få dem på din faktura.

Julia, varför får man
tilläggskostnader på fakturan?

“En vanlig anledning till att du får tilläggskostnader på fakturan, är att du har fyllt i fel information vid bokningen, som exempelvis fel postnummer eller mått och vikt för godset, vilket betyder att du har betalat för fel fraktprodukt. Men det kan också bero på att din mottagare inte var på plats och tog emot sändningen, vilket gör att transportören inte kunde lämna godset.”

“En vanlig anledning till att du får tilläggskostnader på fakturan, är att du har fyllt i fel information vid bokningen”

Hur vet man att det är
tilläggskostnader på fakturan?

“Oftast har den fraktdragande vikten på fakturan ökat och det står att transportkostnaden eller drivmedelstillägget har uppdaterats. Den fraktdragande vikten är godsets volym, och den berättar hur mycket plats som godset kommer att ta på transportfordonet. Om du har fyllt i fel mått för sändningen, menat att sändningen exempelvis är två centimeter större än sagt, kommer fraktbolaget uppdatera fraktkostnaden vilket visar sig som en tilläggskostnad.”  

“Den fraktdragande vikten på fakturan har ökat och det står att transportkostnaden och drivmedelstillägget har uppdaterats.”

Så Julia, hur kan man undvika att få tilläggskostnader på fakturan?

“Det är alltid bra att vara noggrann och mäta och väga godset för att säkerställa att du har angett de exakta måtten och vikten för godset. Transportörerna använder sig nämligen av lasermätning vid terminalen för att dubbelkolla att uppgifterna stämmer. Det är även bra att ha kontakt med mottagaren av frakten, och kanske betala för avisering, så att du kan meddela mottagaren när hen måste vara på plats och ta emot sändningen.”

“Bra att vara noggrann och mäta och väga godset, för att säkerställa att man har angett de exakta måtten och vikten för godset.”

Kan man överklaga sina tilläggskostnader?

“Ja det kan du, men se till att ha kvittenslistan tillgänglig och någon form av bevis bara. Det kan exempelvis vara bra att ta bild på godset med en måttstock innan godset skickas iväg, för att kunna bevisa att godset faktiskt hade de angivna måtten. Med Sendify behöver du bara starta ett fakturaärende för att överklaga tilläggskostnaderna, sedan tar vi ärendet vidare och kontaktar fraktbolaget åt dig.”

“Med Sendify behöver du bara starta ett fakturaärende för att överklaga tilläggskostnaderna, sedan tar vi ärendet vidare och kontaktar fraktbolaget åt dig.”