Sendify

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Läs mer

Så optimerar Fårbo Mekaniska sin logistik

2022.05.17
Tillverkande företaget Fårbo Mekaniska hamnade i den klassiska fraktfällan där de använde sig av sju olika inlogg till sju olika transportörer för att tillgodose sitt varierande fraktbehov. Läs intervjun med Max Strandberg, Technical Solution Manager hos Fårbo Mekaniska, som berättar hur de optimerade sin logistik.

Vad tillverkar ni på Fårbo Mekaniska?

Vi tillverkar varuskåp och jobbar även med legotillverkning där vi tillverkar produkter på beställning. När det kommer till varuskåpen så importerar vi vissa delar och tillverkar sedan själva slutprodukten i Fagersta i Sverige, och sedan exporterar vi varuskåpen till våra kunder runt om i världen. Därav har vi både ett import- och exportbehov, främst för stort otympligt gods.

Max Strandberg

“Innan vi började frakta med Sendify behövde vi jonglera sju olika inlogg till sju olika transportörer.” 

Vilka logistikutmaningar har ni stött på?

Eftersom vi tillverkar en hel del olika produkter så har vi behövt frakta med flera transportörer för att tillgodose vårt varierande fraktbehov. Därav har en logistikutmaning för oss varit att vi inte haft ett system för all vår frakt, utan vi har jonglerat sju olika inlogg till sju olika transportörer. Som ett relativt litet företag utan någon dedikerad logistikavdelning behöver vi även ofta hjälp med vår frakt, och en logistikutmaning där har varit att vi behövt jaga fraktbolagen för hjälp, vilket vi inte har tid för.

Max Strandberg

“Vi sparade 70 000 kronor på en sändning när vi importerade 20 kollin från Kina.”

Hur har Sendify optimerat er logistik?

Sendify har minskat tiden som vi spenderar på administrativt jobb då vi kan hantera all vår logistik i ett system. Till exempel tog det 10 minuter för oss att boka frakt i vår förra fraktlösning, och i Sendify tar det två minuter. Utöver det har vi även sänkt våra fraktkostnader med Sendify och då framförallt med tilläggstjänsten Sendify Plus. Vi behövde bara skicka fyra sändningar för att få tillbaka hela vår årskostnad för Sendify Plus, och har sparat 70 000 kronor på en sändning när vi importerade 20 kollin från Kina. 

Max Strandberg

“Från dag ett har vi blivit behandlade som en viktig kund, även när vi inte hade gjort en enda bokning i Sendify.”

Skulle du rekommendera Sendify?

Absolut! Från dag ett har vi blivit behandlade som en viktig kund, även när vi inte hade gjort en enda bokning i Sendify. Första gången jag kontaktade kundsupporten fick vi svar inom några minuter, något som tog minst en vecka med vår förra fraktlösning. Att vi kan få hjälp snabbt har verkligen optimerat vår logistik och vårt arbete generellt, då vi inte behöver vänta på svar. Nu pratar jag nog med Fredrik, säljare på Sendify, varje månad och får hjälp med att våra tidskritiska sändningar blir upphämtade på utsatt tid.

Logistik för dig inom tillverkning

Frakta paket, pall och containrar från ett och samma system. Läs mer om hur Sendify kan optimera logistiken för dig som arbetar inom tillverkningsindustrin.
Logistik för tillverkningsindustrin