Julruschen 2020:
Så förbereder du ditt företag

Innan jul brukar många företag ha ett större fraktbehov, vilket resulterar i att trycket på transportörerna ökar och att det blir full fart i tomteverkstan. För de allra flesta transportörer är därför veckorna innan jul, också känt som julruschen, den mest hektiska perioden under hela året. Därför kommer du i den här artikeln att få ta del av några tips på hur ditt företag kan planera frakterna för att ta sig igenom julruschen så smidigt som möjligt.

Så fraktar du inför och under julruschen

Veckorna innan jul är alltså några av de mest hektiska veckorna på hela året för transportörerna, och december månad är även kantad av röda helgdagar, som julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton. Under dessa röda helgdagar är transportörerna lediga och därför hämtas eller levereras inga sändningar. Så, vad betyder egentligen allt det här för dig som företagare i Sendify? Det betyder att du får räkna med längre leveranstider än vanligt och att inga leveranstider är garanterade innan och under de röda helgdagarna. Men genom att ta till sig våra tips här nedan, kommer både du och din kund att ta sig igenom julruschen i fullt behåll!

God framförhållning ger dig en godare jul

För att ditt företag ska ta sig igenom julruschen och hålla era kunder nöjda genom att leverera sändningar i tid, är a och o att ha god framförhållning. Eftersom att leveranstiderna är längre inför och under de röda helgdagarna i december, gäller det att du skickar iväg din sändning i god tid innan julafton. Genom att skicka iväg din sändning med expressfrakt, garanterar du även att din sändning prioriteras framför andra sändningar. I Sendify kan du jämföra flera olika fraktalternativ för expressfrakt från DHL, UPS, TNT och DSV, och därmed hitta det fraktalternativet som passar din sändning bäst.

God dialog ger dig gladare kunder

På grund av att leveranstiderna är längre än vanligt och att inga leveranstider är garanterade inför och under de röda helgdagarna i december, kan det även vara bra att kommunicera till dina kunder att de måste beställa sina sändningar i god tid för att få de levererade innan julafton. Genom att ha en öppen dialog med dina kunder kring leveranstiderna under julruschen, ger du dem en inblick i situationen vilket gör att de kan förbereda sina beställningar utefter längre leveranstider. I Sendify kan du eller din kund alltid spåra sändningen, vilket kan vara ett bra verktyg att ta till under julruschen när transportörernas leveranstider inte är garanterade.

Ta dig igenom julruschen med Sendify

Du får alltså räkna med längre leveranstider inför och under de röda helgdagarna i december, men med god framförhållning och med en öppen dialog med dina kunder kommer dina sändningar att komma fram i tid. Med Sendify kan du alltid boka din sändning med expressfrakt om du vill att den ska prioriteras framför andra sändningar och du kan även spåra din sändning längs med hela fraktresan direkt i systemet. Så, vi hoppas att dessa tips tar dig igenom julruschen med tomteluvan i behåll!