Case: Resan från fysisk
butik, till e-handel och export

Är det möjligt att starta en butik, sätta upp en e-handel och hitta kunder över hela världen på bara 6 månader? Om du frågar företaget Göteborg Manufaktur är svaret ja. I den här artikeln berättar medgrundaren Olof om hur resan till att börja exportera har sett ut och hur de lyckades slå igenom internationellt!

Det hela började på en sidogata i Göteborg

På tredjelånggatan i centrala Göteborg ligger klädbutiken Göteborg Manufaktur, som sedan 2016 har fokuserat på hållbara och tidlösa klädesplagg. Butiken, som andas amerikanskt femtiotal, är inredd med vintageprylar från golv till tak, och tas varsamt hand om av ägarna Olof, Jonas och Erik. Kläderna tar inspiration från workwear och heritage-stilen, som var populär på mitten av 1900-talet, och tilltalas därför av en ganska nischad målgrupp. För Göteborg Manufaktur var det därför redan från början viktigt att kläderna nådde ut till kunder som uppskattar den unika stilen, både i Sverige och utomlands:

“Det var alltid en del av planen att vi skulle exportera till kunder runt om i världen, framförallt var det en förutsättning för att vi skulle gå runt”.

Hittade nya marknader genom Instagram

För att Göteborg Manufaktur skulle nå ut till kunder runt om i hela världen behövde de göra två saker: det första var att skapa en e-handel och det andra var att börja exportera. Idag har Göteborg Manufaktur en gedigen kundbas i Göteborg, men en desto större kundbas online, mycket tack vare att de beslutade sig för att marknadsföra sina produkter på Instagram:

“Vi har använt Instagram för att nå ut till vår målgrupp och har på så sätt skapat ett community där av människor som gillar samma typer av kläder. Mitt tips är därför att ta reda på vilka ens kunder är och vart de hänger.”

Hur Göteborg Manufaktur började exportera

När Göteborg Manufaktur skulle börja exportera vände dem sig först till Postnord. Men efter ett par borttappade paket började de tröttna och kollade då runt efter ett annat fraktalternativ. Det dröjde inte lång tid innan de insåg att de hade för låga fraktvolymer för att få ett bra avtal hos en transportör för sin export, vilket var en av anledningarna till att Olof skapade ett konto hos Sendify:

“Det passade oss bra att man inte behövde teckna ett stort fraktavtal hos Sendify, utan du kunde boka med olika transportörer, till olika länder och välja mellan olika priser för varje sändning.”

Hur man börjar sin exportresa

Det som började med en fysisk butik har idag resulterat i en exportverksamhet över hela världen. Idag står ungefär 50 % av Göteborgs Manufakturs onlinehandel av export till andra länder – en siffra som stadigt ökar. Länder som Tyskland, England, USA och Danmark toppar listan för de länder som Göteborg Manufaktur oftast exporterar till, men det är inte alla länder som de har skickat paket till:

“Det land som vi har skickat till som ligger längst bort är nog Sao Paolo i Brasilien, men en gång skickade vi ett par kalsonger hela vägen till Israel.”

Det är alltså fullt möjligt att som småföretagare avancera och börja exportera, även om det kan kännas som ett läskigt steg och ta. Vi frågade därför Olof på Göteborgs Manufaktur om han hade något tips till småföretagare som funderar på att börja exportera:

“Se till att exportera spårbart och försäkrat. Paket försvinner, är det spårbart kan du lättare se vart paketet har tagit vägen, och är det försäkrat får du åtminstone pengarna tillbaka.”

Med Sendify kan du alltid spåra och försäkra din export, vilket gör att ditt paket säkert kommer fram till slutdestinationen. Påbörja din exportresa med Sendify redan idag och ta ditt företag ett steg närmare en ny marknad!