Max Schagerström
Max Schagerström

Så sparar du pengar med vår Cost Control

Hur bra koll har du egentligen på dina transportfakturor och ditt transportavtal? Visste du till exempel att ditt fraktpris i Sendify är uppbyggt av flera komponenter och tillägg och att du enkelt kan sänka dina fraktkostnader genom att vara noggrann med din frakthantering och hålla koll på dina avgifter?

Fraktpriser med Sendify

De flesta större transportörer bygger upp sina prissättningar på ungefär samma vis, en totalkostnad som kan brytas ner i fyra mindre komponenter: Baspris, tillägg, tillval och avgifter. När vi pratar med våra användare framgår det att de allra flesta har ganska bra koll på sitt baspris och kostnaden för tillvalen. Däremot håller färre koll på avgifterna och framförallt på hur vanligt förekommande avgifterna är.  

  • Baspriset är generellt det pris du ser i din prislista och kallas oftast för “transportkostnad”,
  • Tillägg är sådana kostnader som läggs på, utöver din transportkostnad, oftast i form av en procentsats, det kan exempelvis vara drivmedel- eller storstadstillägg.
  • Tillval är tjänster som du själv bestämmer om du vill adderas till din transportorder, till exempel extra aviseringar.
  • Avgifter är det du får betala när du eller mottagaren handlar på ett vis som transportören anser vara felaktigt. Det kan handla om att de angivna måtten är felaktiga, att mottagaren inte varit på plats, att adressuppgifterna har varit fel eller någonting helt annat.

Noggrann frakthantering ger billigare frakt

Bilden nedan visar en sändning bokad med DHL via Sendify och en användare som fått tillägget “Felaktig sändningsuppgift”. Anledningen är att adressetiketten klistras på godset på ett sånt sätt att streckkoden inte kunde avläsas i samband med upphämtning, vilket resulterar i en ca 165 % högre totalkostnad. Så för dig som jagar lägre fraktkostnader är det alltså av högsta vikt att hålla koll på dina avgifter. I många fall ger det bättre resultat att fokusera på att undvika avgifter än att försöka sänka den faktiskt transportkostnaden.

Full kostnadskontroll med Sendify

Transportörerna har själva inget smidigt sätt för att förse dig som kund med information kring hur mycket avgifter du har och varför de uppkommer. Det är helt enkelt ditt eget ansvar att gå igenom samtliga fakturor, sändning för sändning för att identifiera dina avvikande kostnader.

Vi tror däremot på att öka transparensen. Vi vill att du som kund ska veta hur mycket du faktiskt betalar, vad du betalar för och hur transporthanteringen kan optimeras för att sänka kostnaderna i framtiden. Därför har vi släppt funktionen “Kostnadskontroll”. Du som användare kan själv se vilket offererat pris du får av oss, vilka komponenter vårt pris baseras på och vilken summa du blivit fakturerad för från transportören. Du ser alltså tydligt, direkt i Sendify, vad du betalar för.

Vill du ta kontrollen över dina kostnader och komma igång med kostnadskontrollen?
– Du hittar den inne i tjänsten, i menyn till vänster. Du kan också kolla på en snabb introduktion här.