Ännu bättre priser inrikes: 2019 sparar det här företaget 68 783 kronor

Så sparade Perfecta Storkök pengar med Sendify AB

Varje bokning och sökning som görs i Sendify hjälper oss och våra transportörer att förstå vilket fraktbehov som finns, vilket förstärker vår position i förhandlingen om bättre fraktavtal. I år har detta resulterat i en helt ny prisbild för de företag som väljer att boka sin företagsfrakt genom Sendify, både inrikes och utrikes. Ett företag som har varit med på Sendifys resa från start är Perfecta Storkök. Med Sendifys nya priserna förväntas företaget spara runt 68 783 SEK. Vi tog oss en pratstund med Johan Knutsson på Perfecta Storkök.

Ett varierande fraktbehov

Perfecta Storkök  är en leverantör av restaurang och storköksutrustning, med kunder som Espressohouse, Panini och andra stora aktörer med enheter i flera länder.  Perfecta erbjuder allt inom restaurangutrustning – vare sig det handlar om att byta en kombiugn eller diskmaskin, eller komplett installation av en köksleverans med samordning mellan olika entreprenörer. Fraktbehovet varierar därför, både till storlek, godstyp och till hur tidskritisk frakten är – en variation som oftast brukar betyda en perfekt match för Sendify. Leveranskvalitet är av högsta prio för företaget, då en utebliven leverans av en produkt kan betyda att ett helt projekt står stilla.

Vanliga utmaningar med
ett varierande fraktbehov

Utmaning 1: Godset varierar och det är därför svårt att veta vilken fraktprodukt som passar bäst 
Med varierande gods storlekar är det svårt att veta vilken fraktprodukt som passar bäst. Det är, till exempel, ett vanligt misstag att inte kombinera DHL Pall, DHL Stycke, och DHL Parti för pall inrikes, vilket lätt kan resultera i onödigt dyra fraktpriser. Resultatet blir att företag, som har ett varierande fraktbehov, inte använder transportörernas produkter rätt och då lägger stora summor i onödan på sin inrikesfrakt.

”Våran core-business är ju inte frakt – det vill vi att någon annan sköter. Vi vill bara att det skall funka. Jag har inte tid att hålla på med frakter”

Utmaning 2: Det tar tid från den dagliga verksamheten att jämföra olika fraktprodukter 
Trots digital utveckling, är det ett faktum att många företag fortfarande använder ett excelblad för att jämföra frakter. Att själv sitta och jämföra transportörernas fraktprodukter och olika avtal, stjäl tid från den dagliga verksamheten och kostar i slutändan företag en massa pengar. Lägg också till att transportörerna räknar med olika volymfaktorer och tillägg, vilket gör att prisjämförelsen blir missvisande, om företagen inte själva är medvetna om detta och räkna om priserna. Perfecta insåg snabbt att deras tidigare lösning inte gav dem möjlighet att själva bestämma vilken fraktprodukt som passade bäst, utan lämnades med transportörens alternativ – utan transparens och förklaringar till varför.

”Vi vill kunna fokusera på det vi är bra på. Sen hittar vi partners som är duktiga på det andra – på frakt, porslin eller inredning” 

Utmaning 3: Inrikesfrakt är alltid enkelt, eller? 
Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig. Det kan handla om försenat gods, missade upphämtningar, skadat gods eller fakturafrågor – då behöver företag snabb och effektiv hjälp. När något går fel är det helt enkelt skönt att ha en fraktpartner man kan lita på. Innan Sendify, upplevde Perfecta att det inte gick att få tag på transportörerna och att de tvingades sitta i långa telefonköer – vilket kostade dem värdefull tid och pengar.

”Det går ju inte att ringa de stora transportörerna. Till Sendify kan vi ju alltid ringa och få hjälp: ‘Kan ni leta efter det här’ eller ‘Kan ni eftersöka det här” 

Lösningen blev Sendify

Genom att boka med Sendify kunde Perfecta frigöra värdefull tid och säkra leveranskvalitet. I Sendify kan företaget

1. Välja rätt fraktprodukt till rätt frakt, genom att 

  • Jämföra hundratals fraktalternativ för varje sökning
  • Få tillgång till flera transportörer och fraktavtal
  • Boka det bästa alternativet direkt i tjänsten
  • Kombinera transportörer och fraktprodukter efter behov

2Frigöra tid och resurser genom att se fraktpriser i ett system

  • Uppdaterad prisbild av marknadens ledande transportörer
  • Korrekt prisbild – Sendify beräknar alltid priser med gemensam volymfaktor
  • Sveriges bästa fraktpriser genom samlad köpkraft
  • Kunna jämföra äpplen med äpplen – alla förutsägbara tillägg inräknade

3. Få hjälp när de behöver det

  • Kundsupport som oftast svara inom 1 min
  • Kundsupport som sköter all kontakt med transportörerna
  • Hjälp med spårning
  • Omtanke och trygghet

Med Sendify kan Perfecta
koncentrera sig på det som
de är bäst på

För att lyckas räcker det inte med bra fraktavtal. För att blir bäst i sin bransch, som i Perfectas fall är specialanpassade storkök, så handlar det om att släppa allt som inte hör till ‘core business’ till pålitliga partners och fokusera på vad som är viktigt. Med den inställningen har Perfecta vuxit och levererar idag till några av nordens största kedjor. Många stöter på deras utrustning dagligen utan att kanske veta om det. Frakten då? Ja, den rullar på smidigt i bakgrunden, så att företaget får tid till det som är viktigt och sparar pengar.

“Sendify är en smidig och enkel lösning för att boka frakter, som är lätta att ha och göra med och som löser problem”

Vad kostar det att frakta inrikes med Sendifys nya priser?

Varje bokning och sökning som görs i Sendify hjälper oss och våra transportörer att förstå vilket fraktbehov som finns, vilket förstärker vår position i förhandlingen om bättre fraktavtal. I år har detta resulterat i en helt ny prisbild för de företag som väljer att boka sin företagsfrakt genom Sendify, både inrikes och utrikes.

Exempel på inrikesfrakt med Sendifys nya priser

  • Pall inom Sverige: Spara upp till 12,5%. 800 kg från 644 SEK.
    (Tidigare från 736 SEK)
  • Parti inom Sverige: Spara upp till 13%. 3120 kg parti från 1435 SEK.
    (Tidigare från 1 640 SEK)

Med Sendifys nya fraktpriser är vi övertygade om att du kommer att se att NU är tiden att våga börja sälja dina varor till nya destinationer. Funderingar? Kontakta våra duktiga logistikagenter och få svar på alla dina funderingar kring att exportera med Sendify.

Kontakta oss gärna via chatten eller på telefon: 010-330 30 70

Vill du hellre läsa om våra nya priser utrikes?  Klicka här