7 tecken på att din logistik är ineffektiv

Logistik och frakt. Oavsett om du gillar det eller inte så är det ett måste för många företag. Kanske lägger du inte så mycket tid på det och känner att du har full kontroll över din hantering? Eller så är det tvärt om? Det tar tid, kostar pengar och du sitter och sliter dig i håret varje gång frakt ska bokas på grund av du måste jämföra transportlösningar eller sätta dig in i de olika transportörernas svårbegripliga bokningssystem. Oavsett vad din erfarenhet är så finns det alltid möjlighet att förbättra och vi har listat sex vanliga fel många gör, som är enkla att åtgärda och som i slutändan kan spara dig massa tid och pengar. Hur många känner du igen dig i?

Bli bäst på logistik, del 1

1. DIN LOGISTIKHANTERING ÄR INTE DIGITALISERAD
Tillhör du dem som ringer in bokningen direkt till transportören och som sen mottar fakturor i pappersformat. Sluta med det. Digital logistik bör vara lika självklart som att streamar musik via Spotify. Du sparar inte bara på miljön utan även på din egen tid.

2. DU JÄMFÖR INTE FRAKTLÖSNINGAR
Vi vet att det krävs tid, engagemang och viss förkunskap för att ge sig in i sökandet efter de bästa fraktlösningarna för just dina fraktbehov. Det är många transportörer att granska och ännu fler fraktavtal att förhandla. Men om du inte jämför hur ska då du veta att du får det bästa priset, eller ens vilket pris som är billigt eller dyrt eller vad du ens får för pengarna – det kan variera mycket mellan transportörerna. Nä, du gör rätt i att jämföra och ställa krav på transportörerna. 

3. DINA FRAKTAVTAL ÄR INTE TILLRÄCKLIGT OMFATTANDE
Ett fraktavtal innebär att du förhandlar dig till ett billigare, fast pris för en viss sorts frakt i utbyte mot att du öronmärker den specifika volymen av din frakt till den transportören. Problemet är att dina fraktbehov ofta kan komma att bli större eller mindre än vad dina fraktavtal tillåter och det behövs många skilda avtal för att täcka upp hela behovet och få ett bra pris. Det kluriga är också att det här kan krävas förhandling med flera olika transportörer, men det kommer att vara värt det när du sparar både tid och pengar.

4. DU FÖRLITAR DIG PÅ EN TRANSPORTÖR
Lägg inte alla ägg i samma korg, eller i det här fallet inte alla dina fraktavtal hos samma transportör. Ingen är bäst på allt och de olika transportörerna är bra på olika saker. Du förstår nog själv att transportören som löser dina exporter till avlägsna adresser i Centralafrika inte är lika bra på inrikes pallfrakt med expressleveranser. Men det finns garanterat ett annat transportföretaget som löser den sändningen, och som gör det till ett bättre pris. Så våga testa olika, det finns ingen anledning att vara trogen bara en transportör.

5. DU FÅR FLERA FAKTUROR FRÅN OLIKA TRANSPORTÖRER
“Fakturan från FedEx och UPS betalda… Då var allt klart. Skönt. Men nej, var tusan tog förra veckans faktura från DSV vägen? Blev den betald..?” Hur hög är igenkänningsfaktorn? Flera fakturor från olika transportörer som trillar in lite när som helst och som lätt blir bortglömda. Det finns ju inget tråkigare än påminnelsefakturor med extra avgifter. Och kanske är det dags för dig att titta på lösningar med samlingsfakturor?

6. DU HAR INGET ÖVERGRIPANDE SYSTEM FÖR ALL DIN FRAKTHANTERING
Boka hos transportören, laddar ner följesedel, sändningsnummer skickas till din inkorg och fakturan kommer på posten. Men när mottagaren hör av sig efter några dagar och undrar var leveransen är så uppstår kaoset när du ska börja leta efter bokningsbekräftelser och spårnings ID i din överfulla inkorg. Direktnumret till transportörens support är sedan länge borttappat och det är dags för dig att inse att ett system som samlar all frakthantering börjar låta vettigt. Det tar mycket tid när alla funktioner och lösningar inte är samlade på samma ställe. Därför är det en stor fördel att hitta system som hanterar alla delar av din frakt. Att sitta i flera system och sköta frakten innebär också att du ska sätta dig in i alla olika funktioner och gränssnitt. Det tar både tid, är ineffektivt och genererar onödiga fel.

7. DU BOKAR UTAN PRISLAPP
Du bokar utan ett tydligt slutpris och inväntar istället fakturan. Inte det mest effektiva sättet att spara pengar på. Framförallt tråkigt när du i efterhand inser att tillägg och avgifter har tillkommit och slutsumman landar långt över budget. Tråkigt, men sant i allt för många fall och ditt beteende håller sällan i längden.